Analytik: Média bojují o čtenáře, jsou bulvárnější

Praha – Celebrity, nevěra, drogy nebo smrt - to jsou témata, která byla a jsou pro široké masy neustále atraktivní. Sílící ekonomický tlak na média navíc způsobuje, že bulvár v současnosti proniká i do seriózních plátků, tvrdí mediální analytik Tomáš Trampota. "Čtenáři mívají pocit, že se dočítají exkluzivní odhalení. Přitom jde o zákulisní dohodu. Zejména u celebrit, které trošku upadají na slávě," dodal ve Studiu 6 režisér filmu Dělníci bulváru Vít Klusák.

Bulvár je starý jak noviny samy. Vznikl společně s rozvojem masového tisku na počátku 19. století a z Británie, USA a Francie se rychle šířil dál. V Česku patří v současnosti k nejprodávanějším tiskovinám. „Bulvár byl vždy spojen se čtenáři z nižších sociálních vrstev. Bulvární deníky jsou zpravidla levnější než seriózní tisk a jsou únikem od těžkostí každodenního dne,“ popsal mediální analytik Trampota. Bulvár umí vyprávět příběhy, je to trošku seriál. „Řada lidí se začne projektovat do celebrit, začne příběhy prožívat, těšit se, jak to bude pokračovat. Hranice faktů a fikce je ale tenká,“ řekl Trampota. 

  • "Pavel Novotný (šéfredaktor extra.cz) hovoří o tom, že lidé si u novin chtějí odpočinout a skrz bulvár si vyčistit vlastní frustrace. Zanadávají si v diskusi a pak jdou dál vytvářet naše HDP," řekl Vít Klusák, režisér dokumentárního filmu „Dělníci bulváru“, přibližujícího svět a duševní obzor novinářů, kteří v Česku obsah bulvárních médií vytvářejí. 

Exkluzivní odhalení? Většinou jde o dohodu s celebritou 

Bulvár podle analytika Trampoty do velké míry žije a souzní se světem celebrit. Vytváří fiktivní příběhy, kdy čtenáři mají pocit, že se dočítají nějaké exkluzivní odhalení. Přitom jde o zákulisní dohodu zejména u celebrit, které trošku upadají na slávě. „V srpnu loňského roku všichni mluvili o italském únosu Ivety Bartošové. Kauza pronikla do veškerého dění. Byl to produkt okurkové sezony. Když jel Ivetu partner vysvobodit, řidiče mu dělal přední český paparazzi, takže výroba události se režíruje ne z pozadí, ale už dokonce přímo,“ doplnil Klusák.

Video Trampota: Bulvár proniká i do seriózních médií
video

Trampota: Bulvár proniká i do seriózních médií

Trampota: Bulvár proniká i do seriózních médií

030414

Klusák: Novinář a celebrita žijí v symbióze

Trampota: Český bulvár se politice vyhýbá obloukem 

Ačkoliv jsou hlavní témata bulváru podobná, přece jen se v jednotlivých zemích liší. „Typickým prvkem českého bulváru je, že se mnohem méně věnuje politice, ztrácí se tradiční role tisku coby hlídacího psa demokracie. Hlídání politiky se kvůli bulváru stále více vytrácí i z ostatních médií,“ upozornil Trampota. „Německý Bild se důrazně zabývá politikou, český bulvár, pokud už o politice píše, řeší soukromí politiků. Jejich milenky nebo trenýrky,“ připomněl analytik.

Podle Trampoty má ovšem bulvár i svá pozitiva. „Bulvár příliš neověřuje informace, nemusí je mít zazdrojovány, proto může přinášet závažná odkrytí v investigativní žurnalistice, která pak seriózní média převezmou a tak říkajíc doklepnou,“ řekl Trampota s tím, že tento jev je častý zejména v Británii. 

Trampota: Boj o čtenáře souvisí s bulvarizací

Celospolečenským jevem se stala zábava. „Zábava musí být v komunikaci napříč veřejností. Podívejme se, jak komunikují politici – používají vtipné bonmoty a ono to funguje. Zábava musí být i v akademické sféře, přednášky jsou čím dál zábavnější,“ popsal Trampota. Sílící ekonomický tlak nutí i seriózní média, aby zaujala širokou veřejnost a udržela si ji. „Je to trend, který jednoznačně proniká i do seriózních médií. Boj o čtenáře souvisí s bulvarizací, zlehčováním, zezábavňováním,“ popsal Trampota.

Vít Klusák, režisér:

„Společným rysem bulvárních novinářů je rezignace na smysluplnost výpovědi. Článek žije několik desítek minut, pak ho přikryje něco dalšího. Práce nemá žádný smysl, jen nakrmit hlad po zábavě.“


Klusák: Bulvár a celebrita je jako parazit a hostitel 

Za oponu bulvární redakce se snažil proniknout režísér Vít Klusák, který připravil dokumentární film ze série ČT – Český žurnál. Jeho "Dělníky bulváru" můžete vidět 16. dubna na ČT2 ve 20 hodin. Vztah mezi celebritou a novinářem Klusák popisuje jako vztah parazita a hostitele. „Bulvár potřebuje celebritu udržet živou, ale zároveň ji pomalu vyžírá, protože ji uráží a ponižuje. Ona se brání, vyhrožuje žalobou a žije ze své mediální slávy,“ řekl Klusák. Některé osobnosti jsou ovšem pro bulvár tabu. „Každý novinář některou celebritu  chrání, a to i před konkurencí. Probíhají tam kšeftíky,“ nastínil režisér.