Zlínský festival je nejen o filmech, ale i zpravodajství pro děti

Zlín - Česká televize hraje na zlínském mezinárodním festivalu důležitou roli. Svůj koutek tu má i dětský kanál ČT Déčko, které si během prvních devíti měsíců vysílání drží celoevropský primát ve sledovanosti: aspoň na pár minut si program zapne čtvrt milionu dětí denně. Tím přeskočil i nejúspěšnější dětské televize v Dánsku, Německu nebo Španělsku. Součástí festivalu byl dnes i seminář o zpravodajství pro děti: zástupci veřejnoprávních médií se shodli na tom, že dětské zpravodajství je zejména o pečlivém výběru záběrů, názorných animací nebo konkrétních příbězích dětí. Seminář vysílal v přímém přenosu web ČT24, záznam najdete v tomto článku.

Děti nejčastěji sledují animované pořady, vede Večerníček. Osvědčená klasika - Krkonošské pohádky a z těch nových mají největší úspěch Krysáci. Zatím se méně vyrábí a více nakupuje, ale přesto se s novou dětskou stanicí na obrazovce objevilo 37 nových vlastních pořadů, vzdělávacích i zábavních: třeba oblíbené Taneční hrátky s Honzou Onderem. 

Rozšiřovat žánry a ještě víc vzdělávat, to jsou plány Déčka. Na léto chystá soutěžní putování po zajímavých místech Česka, na podzim hravý pořad o vážné hudbě - Filharmonici na ulici. Po prázdninách by se měly na obrazovce Déčka objevit i nové díly kresleného Štaflíka a Špagetky.

  • Kromě dětského kanálu vytvořila Česká televize dětem i jejich vlastní web www.decko.cz. Ten je má nejen bavit, ale také něco naučit a dokázat rodičům, že lepší, než dětem web zakazovat, je jim ukázat, že může být chytrý, vtipný a nápaditý.
MFF Zlín: Děti před zlínským kinematografem
Zdroj: Dalibor Glück/ČTK

Kasické zpravodajství je stručný headline, to dětské je vyprávění příběhů

„Než něco začneme vysílat, přemýšlíme o tom, abychom děti nevyděsili. Díváme se na to, jak je to důležité pro nás a jak pro děti,“ vysvětlil hodnoty dětského zpravodajství Newsround, které se vysílá na britské BBC už 40 let, redaktor Lewis James. „Neukazujeme záběry z oblastí postižených katastrofami. Velmi pečlivě záběry vybíráme, aby tam nebyla žádná mrtvá těla,“ doplnil.

Většina účastníků odpolední diskuse se shodla na tom, že veřejnoprávní média musí v dětském zpravodaství především vysvětlovat a vzdělávat. „Musíme ukazovat různé stránky života: handicapované děti nebo děti, které jsou šikanovány a podobně. Vyprávíme třeba příběh o tom, jaké to je, když někomu zemře rodič,“ vysvětlil šéfredaktor dánské stanice DR ULTRA NYT Tommy Zwicky.

S tím souhlasí i zástupce veřejnoprávní BBC. „Když mluvíme o ekonomice, vždy vyprávíme příběh z pohledu dítěte. Například o dívce, jejíž otec ztratil zaměstnání. Používáme přitom animace, abychom vysvětlili finanční potíže,“ naznačil zjednodušenou formu Lewis James a dodal: „Musíme vzdělávat občany a vysvětlit demokratické procesy, například jak fungují volby.“

Jan Jirák, mediální odborník

„Odpověď na otázku Jak dělat dětské zpravodajství? závisí na tom, jak která společnost chápe dětství. Zda je dítě bráno jako malý dospělý, kterého je potřeba připravit na život, nebo převažuje názor, že dětství je nedotknutelné hájemství, jež je oddělené od světa dospělých.“