Facebookový emocionální test prošetřuje britský regulátor

Washington – Emocionální nákaza. Tak nazvali autoři facebookové studie proces, při němž se mezi uživateli sociální sítě šíří emoce prostřednictvím negativních či pozitivních zpráv. Jednalo se o tajný psychologický test a reakce majitelů účtů na sebe nenechala dlouho čekat – lidé byli v šoku. Britský regulátor nyní vyšetřuje, jestli Facebook neporušil zákony o ochraně osobních údajů.

Facebook čelí celosvětovému skandálu. Skoro 700 tisíc svých uživatelů zahrnul bez jejich vědomí do experimentu s emocemi. Zvedla se vlna kritiky. „Nedali vám na výběr. Zahrnuli vás do experimentu bez vašeho svolení,“ upozornil odborník na lékařskou etiku Art Caplan. 

Vše se odehrálo před dvěma lety. Během jednoho lednového týdne Facebook zobrazoval vybraným lidem v novinkách převážně negativní, nebo naopak pozitivní příspěvky. Zkoumal tak, jestli se změní nálady a příspěvky uživatelů. Na testu se podílely dvě americké univerzity. 

Výsledky pokusu pak autoři otiskli v prestižním vědeckém časopisu Americké akademie věd. „Připadalo nám důležité zjistit, jestli se uživatelé sociálních sítí skutečně cítí méněcenně, když čtou pozitivní statusy svých přátel, jak se často tvrdí,“ konstatoval Adam Kramer. Ukázalo se naopak, že lidé, kteří čtou pozitivní zprávy, mají tendenci sami psát pozitivní příspěvky a obráceně. 

Využití takzvaných „velkých dat“ může vyvolat nevoli

Rozzlobení uživatelé Facebooku považují pokus za neetický. „Mě to nepřekvapuje, protože mám pocit, že s daty uživatel na Facebooku dělají stále víc věcí,“ prohlásila jedna z uživatelek sociální sítě Christine Kiernenová. „Uvědomil jsem si, že Facebook je společnost na sběr dat. Takto vydělávají peníze,“ podotkl jiný uživatel Eliot Kieval. 

Psycholog Marek Navrátil

„Je to klasická ukázka práce s velkými daty, které mají velké organizace jako Facebook k dispozici. Pokus ukázal, že se pozitivní emoce šíří stejně rychle jako ty negativní. Říká tedy, že pozitivní emoce se může šířit dál a dál jako nákaza.“


Facebook se brání, že měl na experiment právo a že může používat jeho obsah k výzkumným účelům. Navíc prý žádný z použitých údajů nespojoval s konkrétním účtem určitého uživatele. „Facebook řekl: Máme tvůj souhlas – je pohřbený na straně 14. Je tam psáno slovo 'výzkum' a ty jsi nám dal povolení, když ses u nás zaregistroval,“ poznamenal k tomu Caplan. 

Způsob provedení experimentu zaujal i britské úřady, které teď aféru vyšetřují. Sami autoři pokusu se za něj omluvili. Facebook uvedl, že na sebe bere plnou odpovědnost a do budoucna se chce z kritických reakcí poučit.