Česká televize začne vyhodnocovat sledovanost i na internetu

Česká televize vyvíjí univerzální metodiku pro výpočet sledovanosti pořadů na internetu. Ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mediaresearch chce nabídnout nástroj k porovnání údajů z televizní obrazovky a webu.

„Česká televize má v tuto chvíli k dispozici komplexní analytické nástroje pro to, aby mohla mapovat vývoj mnoha parametrů, veřejné hodnoty, kvality pořadů, spokojenosti diváků či sledovanosti. V souladu se světovými trendy i u nás stále více diváků upouští od klasického sledování televize, nechce se vázat konkrétním programem v konkrétním čase a naopak si selektivně v našem iVysílání vyhledává pořady v době, která jim vyhovuje nejlépe. Chceme být na tento trend připraveni, a proto už několik měsíců testujeme metodiku vyhodnocování sledovanosti pořadů na internetu,“ vysvětluje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Cílem nové metodiky je dospět k ukazateli, který by nabídl porovnání s ukazatelem sledovanosti již zavedeným při měření sledovanosti pořadů v televizním vysílání. „Za několik měsíců testování se nám podařilo spolu s agenturou Mediaresearch vyvinout komplexní nástroj měření, který díky funkční metodě přepočtu umožní porovnávat údaje z televizní obrazovky a internetu. Získáváme tak souhrnný obraz o divácké reflexi našich pořadů. Těší mě, že i v této oblasti je u nás veřejnoprávní televize průkopníkem,“ říká ředitel Nových médií ČT Pavel Kohout.

K výpočtu sledovanosti televizních pořadů na internetu Česká televize využije data Asociace televizních organizací a hrubá data o přehrání jednotlivých videí umístěných na webových stránkách ČT, která získá díky NetMonitoru, výzkumnému projektu poskytujícímu informace o návštěvnosti českého internetu a sociodemografickém profilu jeho návštěvníků.

„Další nespornou výhodou tohoto výpočtu je, že vychází z dat naměřených za celý český internet, nikoli pouze za omezený počet respondentů. Výpočet je také naprosto transparentní a jednoduchý,“ popisuje vedoucí výzkumu České televize Renata Týmová a doplňuje: „Metodika vychází z celkového času, po který všichni uživatelé daný pořad ve webovém prohlížeči sledovali. Aby byl člověk započítán jako divák pořadu, musí ho zhlédnout celý. Pokud zhlédne jen jeho polovinu, bude započítán jen za ‚polovinu‛ diváka apod. Nejde tedy o prostý počet spuštění videa, který skutečnou sledovanost nadhodnocuje.“

Metodika, kterou Česká televize spolu s agenturou Mediaresearch testuje již od jara, nabídne výpočet živé sledovanosti na internetu a sledovanosti v internetovém archivu za 7 dní, alternativně 30 dní, po odvysílání pořadu v televizi, což je obvyklý postup i jinde ve světě.

„Data za všechny své pořady bude mít Česká televize k dispozici na denní bázi ve stejném uživatelském softwaru, ve kterém analyzuje klasickou sledovanost na televizorech. Metodiku chceme upravit a použít i pro zásah reklamních videokampaní na internetu,“ doplňuje Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva výzkumné agentury Mediaresearch.

„Data o sledovanosti na internetu mohou ovlivnit obraz celkové sledovanosti pořadu poměrně výrazně. Z našeho testovacího měření například vyplývá, že druhý premiérový díl Nevinných lží, Vedlejší příznaky, který sledovalo v televizi šest set devět tisíc diváků, získal na webu dalších jednačtyřicet tisíc diváků,“ říká Renata Týmová, podle které tak stoupl rating pořadu o sedm procent. „U posledního dílu pořadu Čtyři v tom to bylo dokonce takřka osmnáctiprocentní navýšení ratingu.“