Rychle, přesně, multimediálně. Škola představuje nové trendy v žurnalistice

Brno – Dvanáct profesionálních i studentských médií, od televize přes rádia až po tištená a internetová média. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně pořádá už pošesté Multimediální den. Jak vypadá moderní žurnalistika v praxi? Jak se mění očekávání čtenářů/diváků a jak se tomu média přizpůsobují? Na tyto otázky studentům i dalším zájemcům odpovídají špičky mezi tuzemskými žurnalisty. A nechybí u toho ani Česká televize.

Do kapsy iPhone, do ruky stativ a mikrofon. Redaktor brněnského zpravodajství Ondřej Schneider patří v České televizi mezi průkopníky tzv. MOJO natáčení. Mobile journalism, česky mobilní žurnalistika, je jedním z nových trendů, které díky technologii prosákly do novinářské praxe. „Zkušenějšímu uživateli to může nahradit klasickou, drahou televizní techniku. Dá se to použít na natáčení plnohodnotné reportáže i na živý vstup do vysílání přes mobilní datovou síť,“ říká Schneider, který živý vstup přes iPhone jako první vyzkoušel už letos v lednu.

Čtenáři a diváci dnes víc než technickou kvalitu materiálu požadují rychlost. Naplnit tato očekávání novinářům pomáhá právě moderní technika. Aktuální dění a výpovědi aktérů - třeba ze soudní síně - redaktor na místě píše do on-line aplikace a webový redaktor, který o tématu chystá článek pro zpravodajský portál, může na zajímavé věci okamžitě reagovat. Novinky se tak k lidem dostávají jen pár minut poté, co se věc udála.

Totéž platí i pro obrazový záznam. „Velkou výhodou mobilní žurnalistiky je, že natočený materiál můžu přes internet dostat hned do redakce, což s běžnou technikou není možné. Je to jednoduché, rychlé na transfer a zveřejnění. Už teď se ukazuje, že konzumenti médií preferují rychlost, než aby čekali na večerní zprávy, které budou sice v perfektní technické kvalitě, ale o několik hodin později,“ dodal Schneider. Ani zmíněná kvalita ale podle něj u mojo reportáží nezaostává a kvalitní telefon či tablet bez problémů natočí záběry v HD rozlišení. „Klasické kamery se určitě nikdy úplně nezahodí, ale mobilní technologie bude využívána stále víc,“ uzavřel Schneider, který dnes prezentoval Českou televizi na Fakultě sociálních studií.

Hlavně multimediálně

Brněnská katedra žurnalistiky pořádá Multimediální den už od roku 2009. Akce není jen pro studenty, ale pro kohokoliv, koho zajímá, jak média fungují a jak se mění. Letošní ročník nese podtitul „Vítejte v novém světě“.

Doby, kdy média rovnalo se tisk, rozhlas a televize, jsou dávno pryč. Televize nabízí videa na internetu, noviny a časopisy mají vlastní webové portály a nyní se všichni svorně snaží dostat své zprávy do tabletů a chytrých telefonů.

Video Rozhovor s ředitelem sekce Nová média ČT Pavlem Kohoutem
video

Rozhovor s ředitelem sekce Nová média ČT Pavlem Kohoutem

I proto se jeden z diskusních bloků jmenuje Konec televize v obýváku. Besedy se zúčastní i výkonný ředitel sekce Nová média České televize Pavel Kohout. V dalších debatách a workshopech se představí třeba bývalý šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský, šéfredaktor webu iHNed.cz a mediální odborník Miloš Čermák, moderátorka a mediální lektorka Pavlína Kvapilová nebo technický ředitel televize Óčko Lukáš Hnilička.

V atriu fakulty se zároveň koná mediální jarmark, kde studentská i renomovaná profesionální média nabídnou možnost, vyzkoušet si novinařinu v praxi. Kdo chce, může si zkusit práci s rozhlasovým či televizním mikrofonem, seznámit se s redakčními systémy nebo poznat zásady tvorby titulní strany novin.