Facebook mění podmínky - bude silněji cílit reklamu

Praha – Sociální síť Facebook mění od příštího roku smluvní podmínky, uživatelům se proto začal od listopadu objevovat informační text, který upozorňuje na změny. Nové podmínky slibují přehlednější a stručnější text, lepší nastavení zobrazování reklam nebo nakupování prostřednictvím Facebooku. Co na jedné straně může znít jako zjednodušení, znamená na druhou stranu ránu pro osobní data uživatelů. 

Jedna z novinek se týká lokalizace: už teď mohou uživatelé oznamovat polohu, kde se nacházejí (např. v oblíbené restauraci či kině), pokud se ale v budoucnu rozhodnou sdílet svou polohu, tak Facebook místo jejich pobytu propojí s reklamou a bude jim nabízet přednostně inzeráty, které s jejich aktuální polohou souvisí. Zobrazí tedy například jídelní lístky okolních restaurací a přednostně také příspěvky přátel, kteří se nacházejí v okolí. 

Další změnou je lepší zacílení reklamy - pokud bude uživatel na webu vyhledávat např. televizory, tak se mu na Facebooku zobrazí právě reklamy na televizory. U každé bude nový nástroj, který uživatelům vysvětlí, proč se konkrétní reklama zobrazila. Každý si také bude moci nastavit své zájmy: pokud uživatele zajímá např. elektronika a design, tak se mu budou zobrazovat hlavně reklamy z těchto odvětví. Facebook tuto změnu uživatelům vysvětluje tím, že jim bude ukazovat pouze to, co je opravdu zajímá. Nicméně tento krok souvisí s větším využíváním dat, která firma o uživatelích sbírá. Profitovat z většího zacílení budou především inzerenti. 

  • Už dnes ale uživatelé mohou určovat, jakou reklamu chtějí vidět, a vypínat si konkrétní inzertní nabídky či nabídky konkrétních firem. Stačí kliknout na šedou šipku v pravém horním rohu komerčního sdělení:

Zároveň Facebook dodává: "Pokud nechcete, aby společnost Facebook ani jiné společnosti sbíraly nebo používaly informace založené na vaší aktivitě na webech, zařízeních nebo v aplikacích mimo Facebook pro účely zobrazování reklam, můžete se prostřednictvím European Digital Advertising Alliance odhlásit u všech zúčastněných společností." Toto nastavení se pak projeví ve všech zařízeních, kde se na Facebook přihlašujete (např. notebook, tablet či chytrý telefon).  

Co se naopak nemění, jsou informace, které Facebook sdílí se svými inzerenty. I v aktualizovaných podmínkách se píše, že může Facebook prodávat vaše jméno, fotografii a veřejné informace z profilu reklamním partnerům. Řada uživatelů se tohoto bodu obává, a proto na své profily píší upozornění, že jsou jejich fotky autorským dílem, a zakazují komerční využití. To však z právního hlediska žádný vliv nemá. Uživatelé automaticky s novými smluvními podmínkami souhlasí, pakliže se po 1. lednu 2015 na Facebook přihlásí. Pakliže někdo nesouhlasí, není jiné cesty než síť nepoužívat.  

Facebook - reakce na nová pravidla
Zdroj: ČT24

Bod o komerčním využití údajů od uživatelů už ale podmínky Facebooku obsahují. Jde o to, že pokud má někdo rád třeba konkrétní nápoj, tak se jeho přátelům může zobrazit reklama s tím, že uživatel XY má rád tento nápoj a u reklamy může být jeho fotka. Facebook ale také ujišťuje: „Pokud jste pro svůj obsah nebo informace vybrali konkrétní skupinu příjemců, budeme při použití vaši volbu respektovat.“ Jinými slovy pokud sdílíte informaci jen se svými přáteli, tak se taková reklama zobrazí pouze jim. Není to tedy tak, že by se fotografie z rodinné oslavy objevila na billboardech. 

Facebook také testuje tlačítko koupit – to má zatím fungovat jen v některých oblastech a uživatelům umožní nakupovat přímo v prostředí sociální sítě.