Kvůli stávce scenáristů klesá sledovanost amerických televizí

New York - Americké televizní stanice začínají pociťovat úbytek diváků. Za důvod znalci označují časté zařazování repríz oblíbených pořadů, protože čerstvé díly nejsou kvůli tři měsíce trvající stávce filmových a televizních scenáristů k dispozici.

Propad zaznamenala například televizní síť ABC, která vysílá seriály Chirurgové a Zoufalé manželky. V hlavním vysílacím čase klesla sledovanost ve věkové kategorii 18 až 49 let o 26 procent. Právě tito diváci jsou z hlediska inzerce klíčoví. 

Podobně je na tom síť CBS, na níž jsou Američané zvyklí prožívat osudy hrdinů seriálů Two and a Half Men, Námořní vyšetřovací služba nebo Kriminálka Miami. Podle ratingové agentury Nielsen spadla sledovanost CBS ve stejné věkové skupině o 30 procent. 

Až dosud nebyla situace tak vážná, protože televize měly řadu nových dílů v zásobě. Kromě toho v prosinci a v prvních lednových týdnech bývají diváci kvůli pestřejší nabídce vánočních a prázdninových pořadů na vyšší počet repríz zvyklí. Konec ledna a zejména pak únor je ale období, kdy televizní stanice naopak o diváky a o inzerenty tvrdě soutěží. 

Pokud bude nabídka i nadále ochuzená o premiéry, odliv diváků může dál postupovat. Společnost Carat, která obchoduje s televizní reklamou,
zjistila, že pouze 16 procent amerických diváků je ochotno v příštím půlroce pokračovat ve sledování svých oblíbených pořadů i přesto, že půjde o opakování. Zbývajících 84 procent v průzkumu odpovědělo, že určitě nebo pravděpodobně k reprízám neusedne. Místo toho budou raději hledat zábavu na internetu nebo přepínat z jednoho televizního kanálu na druhý, až něco zajímavého najdou. 

Záplava repríz uprostřed sezony „vnáší mezi diváky zmatek, narušuje jejich zavedené chování, podněcuje je k přeladění na jinou stanici a přináší prospěch konkurentům z kabelových sítí“, upozorňuje šéf oddělení analýzy sledovanosti mediální společnosti Magna Global Steve Sternberg. 

Situace je podle odborníků o to vážnější, že počet opakovaných pořadů dlouhodobě rostl už i před stávkou scenáristů. Důvodem jsou stále vyšší ceny za premiérové díly a také potřeba zaplnit program. Za poslední roky se poměr repríz na celkové skladbě pořadů více než zdvojnásobil. 

Před dvaceti lety zaujímala opakování méně než 15 procent normálního
vysílacího času. Nyní se tento poměr pohybuje kolem 40 procent, uvedl s odkazem na studii Magna Global list New York Post. 

Scenáristé se časově neomezenou stávkou od loňského 5. listopadu domáhají vyššího podílu z prodeje televizních a filmových děl na internetu. Dnes se mají podle neoficiálních informací uskutečnit schůze členů scenáristického sdružení WGA, které by měly posoudit, zda nedávný pokrok při řešení tohoto problému dovolí stávku ukončit.