Poslanci chtějí zakázat hlasitou reklamu v televizi

Praha – České televizní stanice možná v budoucnu nebudou smět vysílat reklamu, teleshopping a označení sponzora s vyšší hlasitostí, než jak vysílají ostatní pořady. V novele zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání to navrhla skupina poslanců ze všech sněmovních stran. Sankce za prohřešek by mohla podle předlohy činit 10 000 až pět milionů korun. Až dosud je běžnou praxí, že jsou reklamy hlasitější než vlastní program.

Na dodržování nového předpisu by dohlížela Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která by vyhláškou stanovila všechny technické záležitosti a podrobnosti. Televize by podle novely nesměly vysílat více nahlas ani znělky, které oddělují reklamu a teleshopping od ostatních částí vysílání.

Na zvýšenou hlasitost reklam si podle autorů novely diváci dlouhodobě stěžují, předkladatelé zákona navíc argumentují tím, že zákaz hlasitější reklamy platí v sousedním Polsku i na Slovensku. Novelu zákona, která nyní doputovala do sněmovny, nejprve posoudí vláda. Rozhodne o ní Parlament. Návrhem zákona by se v nejbližších dnech měla také zabývat Asociace televizních organizací (ATO).

ČT snahu o jasné parametry vítá

„Hlasitost reklamy je problematika, jíž se zabýváme dlouhodobě. Do této doby byla zvuková intenzita záležitostí zadavatelů reklamy, kteří vysílateli televizní spoty dodávali,“ řekla mluvčí České televize Michaela Fričová. „Již teď dodržujeme samoregulační ustanovení o stejné hlasitosti všech pořadů a ostatních částí vysílání včetně reklamy,“ dodala.

ČT podle Fričové vítá snahu nastavit jasné parametry úrovně hlasitosti televizních reklam. „Současný návrh ale obsahuje podle našeho názoru právní mezery, které budou znamenat právní nejistotu,“ uvedla Fričová.

S nejistotou výsledku souhlasí i ředitel techniky TV Barrandov Michal Kratochvíl. „Jediná cesta, jak budou mít diváci jakousi “srovnanost„ zvuku zabezpečenou, je zvukovou stopu fakticky zmrzačit. Vezme se prostě elektronický robot, který zploští zvuk, sebere mu dynamiku a barvu zvuku,“ uvedl Kratochvíl. Podle něj jde o to, na jakých přijímacích systémech divák pořad sleduje, protože čím je systém kvalitnější, tím více se bude jevit zvuk zhoršený, respektive nevýrazný.

Vydáno pod