Videa Marka Thera zahajují nový program GHMP

Praha - Galerie hlavního města Prahy připravila nový program výstav zaměřený na aktuální české umění. Pojmenovala ho Hustý provoz a přizvala k němu vedle svých pracovníků i externí mladé kurátory. Dnes začala první výstava z tohoto projektu, která představuje Marka Thera a jeho videofilmy. Ve druhém patře Staroměstské radnice potrvá do 17. února.

Galerijní prostor na Staroměstské radnici je tradičně věnován mladým autorům. Mnozí z umělců generace 90. let, kteří zde vystavovali na počátku své umělecké dráhy, se v průběhu let vyprofilovali ve výrazné umělecké osobnosti, například Veronika Bromová, Krištof Kintera, Markéta Othová a Milena Dopitová.

Dnes se na prezentaci aktuálního umění zaměřují především četné nezávislé galerie, které často zakládají i sami umělci a spřízněná komunita. Státní instituce jsou podle odborníků v tomto smyslu trochu pozadu a sklízejí za to kritiku.

Programem Hustý provoz se chce pražská městská galerie přiblížit právě nezávislé scéně, na níž působí řada výrazných kurátorů. „Nabízíme prostory s pamětí, které umožňují aktuálnímu umění delší působnost. I díky archivaci a pořizování dokumentace se snažíme, aby 'stopa' po současném umění byla déle čitelnější,“ zdůvodnila cestu galerie kurátorka Olga Malá.

Marek Ther (197?) patří mezi výraznější postavy českého videoartu. Od studií na pražské Akademii výtvarných umění (1998 až 2005) vystavuje a poutá pozornost veřejnosti. Jeho díla mají svébytný „filmový“ styl, k jehož rysům patří příběh záměrně zbavený pointy. Na radnici jsou Therovy práce z roku 2007 a další videoprojekce z minulých let.

Videa M.C. a A.H. a My Pleasure jsou založena na fiktivních setkáních operní divy Marie Callasové se dvěma slavnými ženami, filmovou hvězdou Audrey Hepburnovou a pop star Madonnou. Kromě toho, že autor sám sebe obsadil v obou projekcích do role Callasové, otevírají filmy cestu k výkladům vztahujícím se k genderové problematice (obě hvězdy jsou gay ikony). Zaměřují se na mediální klišé a zkoumání podprahových vjemů vědomí reflektujících některé jevy konzumní společnosti.

Vydáno pod