Demjanjuk je na divadle Ivanem Hrozným i vášnivým zahrádkářem

Heidelberg - Německy mluvící publikum může po nedávné hře o zločinech Josefa Fritzla zajít na další divadelní zpracování mediálně i veřejností sledovaného procesu. V německém Heidelbergu má totiž premiéru hra o údajném nacistickém zločinci Johnu Demjanjukovi, který u mnichovského soudu čelí obvinění z podílu na vraždě téměř 28 tisíc Židů. Hra kanadského autora Jonathana Garfinkela s názvem Demjanjukovy procesy a lehce provokativním podtitulem Kabaret holokaustu chce devětaosmdesátiletého bývalého dozorce z koncentračních táborů ukázat i z jiné stránky, než jak ho prezentují média.

Garfinkel pochází ze silně věřící židovské rodiny, kde se často diskutovalo o holokaustu. Nyní šestatřicetiletý autor se díky tomu začal zajímat o pachatele nacistických zvěrstev a přitom narazil na Demjanjuka. „Skutečného Demjanjuka neznám, ale chci zkusit ho trochu zlidštit, přidat mu pár detailů a udělat z něj průměrného amerického občana, který chce žít svůj americký sen,“ vylíčil svůj záměr Garfinkel.

Na rozdíl od soudní síně, kde Demjanjuk ještě nepromluvil, tak na scéně v Heidelbergu zazní jeho hlas a představí se jako starostlivý otec rodiny a vášnivý zahrádkář. Garfinkl však popírá, že by ho chtěl obhajovat. „Nepovažuji Demjanjuka za nevinného. Myslím si ale, že za to, co udělal, už zaplatil,“ vysvětluje Kanaďan.

Demjanjuk a jeho zlé druhé já

Před pěti lety inscenoval svou první hru o něm, která vycházela z dokumentů použitých při Demjanjukově procesu v Jeruzalémě v roce 1987, kde byl odsouzen k smrti. Tento trest izraelská justice později zrušila, protože se neprokázalo, že je nechvalně proslulým „Ivanem Hrozným“ z vyhlazovacího tábora Treblinka, za což byl původně poslán na smrt.

Také tato postava v heidelberské inscenaci vystupuje jako Demjanjukovo zlé „druhé já“, s nímž mužovo nahlodané svědomí vede neustálý dialog o vině a nevině. Hra jinak satirickým tónem líčí Demjanjukovo dospívání na ukrajinské vesnici a jeho život v americkém Clevelandu, kam se po válce uchýlil, a střídá absurdní dialogy či výstupy zpívajících dozorců z koncentračního tábora s realistickými scénami ze soudních síní.

Vedle jeruzalémského procesu Garfinkel do německé hry použil i soud, který s Demjanjukem od loňského listopadu probíhá v Mnichově. „Zaráží mě, když vidím, jak se tu Demjanjuk stal symbolem. Působí to, jako by tu nešlo o něj, nýbrž o to, aby se Německo právně vyrovnalo se svou minulostí,“ zdůvodnil svůj odlišný pohled na tuto kontroverzní osobu. 

John Demjanjuk
Zdroj: Tobias Hase/AP Photo