Oskar Kokoschka: výrazem expresionista, založením romantik

Montreux (Švýcarsko) - Ve své době se jeho osobitá tvorba nesetkala s pochopením, dnes patří jeho obrazy na aukcích mezi nejdražší. Rakouský malíř a grafik Oskar Kokoschka se proslavil zejména extravagantními portréty, které jsou psychologickými studiemi charakterů a emocí zobrazovaných postav. Jeho tvorbu ovlivnila vídeňská secese, německý expresionismus a fauvismus, v malbě používal syté barevnosti a deformace figur. Umělec také psal básně a divadelní hry - v roce 1909 debutoval skandální hrou Vrazi, naděje žen. Zemřel v roce 1980 v nedožitých 94 letech v Montreux u Ženevského jezera.

Oskar Kokoschka se narodil 1. března 1886 v rakouském Pöchlarnu v rodině zlatníka českého původu, ale od dětství žil ve Vídni. Tam vystudoval Univerzitu užitého umění, na níž byl jedním z jeho učitelů malíř Gustav Klimt. V této době se věnoval především portrétům, ovlivněn Van Goghem a stále vládnoucí secesí.

V roce 1912 do jeho života vstoupila vdova po slavném hudebním skladateli Alma Mahlerová. Mahlerová s Kokoshkou otěhotněla, dítě si ale nechala vzít. Bouřlivý vztah skončil v roce 1914, Kokoschka se dobrovolně přihlásil na frontu, v Haliči utrpěl vážné zranění hlavy. Almu miloval po celý život, jedna z jeho nejlepších prací, Bouře („Nevěsta větru“), vznikla k její poctě. Vztahem s Almou byla inspirována také jeho báseň Allos Markar.

Ve 20. a 30. letech procestoval velkou část Evropy a sever Afriky. V roce 1933 vystavoval v Praze, kam se přestěhoval po matčině smrti v roce 1934 a kde se seznámil s Oldou Palkovskou, s níž se později oženil. V Čechách portrétoval i prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, napsal hru o Komenském a namaloval řadu obrazů - například Pohled na Karlův most. V říjnu 1938 ho nacisté z Prahy vyhnali, spolu s dalšími umělci ho ocejchovali jako „zvrhlého umělce“. Do Prahy se už nikdy nevrátil.

Ve 40. letech pobýval v Anglii, kde získal i britské občanství (v roce 1975 pak znovu přijal občanství rakouské). Od 50. let minulého století žil ve Švýcarsku,

Kokoschka malíř bývá srovnáván se svým současníkem Maxem Beckmannem, který byl německým sochařem, malířem, spisovatelem a projektantem. Oba se snažili o nezávislost na německém expresionismu. Mezi známé Kokoschkovy obrazy patří zmíněná Nevěsta větru, Červené vejce, Pohled na Karlův most či jeho autoportréty. Kokoschkova dramata si od 90. let znovu získávají popularitu. Roku 1971 vyšla jeho autobiografie nazvaná Mein Leben, roku 1984 jeho korespondence.