Max Andersson přivezl psa na placku a Tita v chladničce

Praha – KomiksFEST! hostí letos komiksového postpunkera Maxe Anderssona, který do Prahy přijel s dalším švédským komikovým autorem žijícím v Berlíně Larsem Sjunnessonem. Představují zde český překlad své poslední knihy Bosenský plackopes (v originále Bosnian Flat Dog), která se odehrává za války v bývalé Jugoslávii. Uvedli také stejnojmennou výstavu v pražské Vice Gallery.

Hrdiny Anderssonových komiksů jsou mnohdy notně bizarní postavičky. V komiksovém albu Pixy, vůbec prvním, které kdy nějakému Švédovi vyšlo v Americe, je hrdinou potracené embryo, které ze záhrobí nutí svou matku předčítat po telefonu Dostojevského. Dramatizaci Pixyho uvedlo v rámci KomiksFESTu! divadlo Ježek a Čížek.

Podobně bizarními postavami jsou například i Smrťáček, Traktorka nebo Johny Bouchačka. Záhrobně-panoptikální historky ale Andersson zároveň prokládá více či méně skrytými satirickými komentáři současné společnosti, vztahů či touhy po štěstí.

Reportáž Petra Viziny (zdroj: ČT24)

Inspirací pro komiksový projekt Bosenského plackopsa byla cesta napříč státy bývalé Jugoslávie, kterou Andersson se Sjunnessonem podnikli v roce 1999. Původně zamýšlený cestovní deník začal prý nakonec žít vlastním životem a stal se expedicí do nitra vlastní identity. Vedle komiksu vznikla také výstava. K vidění je v pražské Vice Gallery a její součástí je mimo jiné Titova mumie v chladničce.

Jugoslávský maršál Tito je také jednou z hlavních postav komiksové knihy Bosenský plackopes. Důležitou roli hrají i vdovy ze Srebrenice, podivní placatí psi a zmrzlina. „Zmrzlina má ovšem zvláštní balení. Jsou to granátové nábojnice, krásně zdobené, což je tradice ze Sarajeva,“ vysvětlil Anderson.

Bosenský plackopes se tedy vyznačuje absurditou a temným humorem, podobně jako ostatní knihy Maxe Anderssona. S ním a s Larsem Sjunnessonem se mohou zájemci potkat na sobotní besedě a autogramiádě v NoD/Roxy v 18:30.