Bittová se představila i jako Mařenka

Praha - Ve Stavovském divadle byl zahájen 14. ročník festivalu Struny podzimu. Úvodní koncert byl v režii houslistky a zpěvačky Ivy Bittové, která se představila i jako Mařenka z Prodané nevěsty Bedřicha Smetany v árii s názvem Kdybych se co takového o tobě dozvěděla. Bittová vystupující za doprovodu Pražské komorní filharmonie (PKF) v čele s dirigentem Jakubem Hrůšou sklidila dlouhotrvající potlesk zaplněného hlediště, které ocenilo její různé hudební polohy.

„Opera Prodaná nevěsta byla jedna z prvních, ve které jsem účinkovala již ve svých osmi letech v Divadle Zdeňka Nejedlého v Opavě, v jehož orchestru hrál můj tatínek Koloman Bitto na kontrabas a kde i moje maminka Ludmila příležitostně zpívala ve sboru. Dětské role mi umožnily nahlédnout do tajemství jak opery, tak činohry a provázely mě vlastně celým dospíváním a opět se mi vrací v mé tvorbě v době zralosti,“ uvedla Bittová.

V první části programu za doprovodu PKF Bittová představila své hosty Vladimíra Václavka, Jaromíra Honzáka, Miloše Dvořáčka, Davida Dorůžku a Miroslava Hloucala. V úvodní skladbě Bittová připomněla rok 1989, kdy vyšlo slavné album dua Bittová & Fajt. Kompozice Peřiny proslula pod názvem Morning Song a objevila se i na soundtracku experimentálního filmu Step Across The Border v roce 1990. Ze skladeb z různých alb Bittové, jejíž zpěv chvílemi imitoval hudební nástroje, měla velký úspěch píseň Elida se sólem na bicí Miloše Dvořáčka.

Reportáž Martiny Čurdové (zdroj: ČT24)

Druhou polovinu koncertu, věnovanou repertoáru z oblasti klasické hudby, otevřela Pavana za mrtvou infantku francouzského skladatele Maurice Ravela, která zazněla v instrumentaci pro Pražskou komorní filharmonii. Ravel skladbu napsal před 110 lety pouze pro sólový klavír, v průběhu let se ale stala natolik populární, že byla upravována pro nejrůznější sólové nástroje i orchestrální obsazení, od jazzu přes rock až po elektronickou hudbu.

Tato část večera se uskutečnila ve vážnějším duchu. Bittová zazpívala například hebrejskou melodii Kaddish Maurice Ravela nebo Vocalise Sergeje Rachmaninova. Tvorba W. A. Mozarta byla v závěru vystoupení zastoupena árií Donny Elvíry Mi tradi quell alma ingrata z opery Don Giovanni.

„Nastudování opery mě přimělo začít cíleně pracovat i s hlasem, což byl pro můj další vývoj velmi důležitý krok,“ vzpomínala Bittová na první operní spolupráci s americkou produkcí v roce 2003.

Na přípravách programu zahajovacího večera Strun podzimu se společně s Ivou Bittovou a uměleckým ředitelem festivalu Markem Vrabcem podíleli i hudebník a producent Petr Ostrouchov a pianistka Beata Hlavenková, kteří se ujali aranžmá. Hlavenková je přední českou jazzovou skladatelkou a klavíristkou, spolupracovnicí Lenky Dusilové v projektu Eternal Seekers.

Struny podzimu do 20. listopadu nabídnou deset koncertů nejrůznějších hudebních žánrů, vedle klasické muziky také jazz nebo world music. V rámci Strun podzimu mimo jiných vystoupí houslový virtuos Gil Shaham či slavný britský herec Michael York na společném koncertu s mladým českým pianistou Liborem Nováčkem.

Zpěvačka při vystoupení
Zdroj: ČT24
Vydáno pod