Divadelní festival německého jazyka začíná

Praha - Téma letošního v pořadí již 13. ročníku festivalu je Žena a muž. Všechny prezentované inscenace režisérů světového formátu, mezi které patří Robert Wilson, Thomas Ostermeier a Jan Bosse, toto věčné téma zpracovávají různou formou i divadelními žánry. Pražský divadelní festival německého jazyka probíhá od 31. října do 9. listopadu.

„Uplynulá sezona nabízela v německy mluvících zemích nebývalé množství velmi kvalitních představení, výběr byl opravdu těžký,“ uvedla ředitelka festivalu Jitka Jílková. Přehlídku samotnou zahájí ve Stavovském divadle Brechtova Žebrácká opera, kterou v legendárním divadle Berliner Ensemble nastudoval americký režisér Robert Wilson, proslavený avantgardní divadelník, architekt, malíř, scénograf a světelný designér. Důležité je upozornění, že představení 1. listopadu ve Stavovském divadle začíná už v 17 hodin. Důvodem je složitá stavba inscenace.

„S Robertem Wilsonem máme už zkušenosti z vynikající inscenace Janáčkova Osudu a plánujeme s ním další spolupráci,“ podotkl ředitel české první scény Ondřej Černý. Upozornil, že Žebrácká opera, od jejíhož prvního uvedení v Berlíně uplynulo letos 80 let, se v pražském Národním divadle nikdy nehrála.

Mezi dalšími hosty festivalu například budou soubor Münchner Kammerspiele, jehož členové uvedou Manželství Marie Braunové v Ostermeierově nastudování. „To je inscenace, která mě nadchla, protože je dojemná, přitom vtipná a hravá, jakkoli má tragické vyznění. Strašně se mi líbilo, že to všechno stačí zahrát v pěti lidech. Jenom představitelka hlavní role hraje jen jednu postavu, čtyři její kolegové pak hrají všechno, včetně ženských rolí. V představení jsou také velmi půvabně a nekonvenčně použity videoprojekce,“ nešetří chválou Jílková.

Vídeňský Burgtheater do Prahy přiveze svou nejslavnější inscenaci posledních let, Shakespearovu komedii Mnoho povyku pro nic, a festival uzavře.

V programu se tradičně objeví i umělecky kvalitní inscenace německy píšících autorů na českých scénách, festival jedné z nich každoročně uděluje cenu Max. Letos se ji ale rozhodla porota rozdělit mezi dva počiny režiséra Dušana Davida Pařízka, nastudované v Divadle Komedie. Jde o jeho ztvárnění Procesu Franze Kafky, v níž exceluje Martin Finger, a nastudování hry Rakušana Wernera Schwaba nazvané Nadváha nedůležité: Neforemnost.

Festivalu se už několik let daří držet rozpočet na zhruba 15 milionech korun. Už jedenáct let ho podporuje Česko-německý fond budoucnosti; Jílková poděkovala například i českému ministerstvu kultury, Goethovu institutu, Lucemburskému vévodství a Rakouskému kulturnímu fóru.

Zajímavostí jistě bude i pozvánka divadelní a performativní skupiny Lunatiks Produktion na představení nazvané livingROOMS. Podle organizátorů jde o bytové divadlo trochu jinak, neboť sami diváci budou moci prostřednictvím internetu nabídnout svůj byt coby jeviště k divadelní produkci, pozvat i pohostit diváky. O tom, kam přijdou ve dnech 3., 4. a 5. listopadu hrát, rozhodla aukce. 

Vydáno pod