Němcovo déjà vu: osudový rok 1968 zasáhl i festival v Cannes

Ve výrazné symbolice osudového čísla 68 přijel na letošní festival v Cannes režisér Jan Němec. Příběh, který se odehrál v roce 1968, vzniká na 68. ročníku festivalu. Navíc přímo od tvůrce, jemuž rok 1968 silně zasáhl do osobního i profesního života.

Pro Československo to měl být v Cannes mimořádně úspěšný ročník. Do soutěže se dostaly hned tři české snímky – od Jiřího Menzela, Miloše Formana a právě Němce. Tehdy bylo téměř jisté, že hlavní cenu dostane jeden z československých filmů. Osud ale postavil politickou překážku. Francii totiž na jaře 1968 zachvátily mohutné studentské protesty namířené proti konzervativní společnosti a materialismu.

Solidaritu s nespokojenými dělníky a studenty tehdy vyjádřily i školy v čele se slavným filmovým institutem Naidec. Přímo v Cannes se tehdy rozhodli studenty popodřit i převážně levicově zaměření režiséři věhlasných jmen jako Jean-Luc Godard nebo Francois Truffaut, kteří své filmy stáhli. Podobně se zachoval také Miloš Forman. „Takže se rozhodli, že festival je snobská záležitost a že ho zruší. Godard dokonce rozřezal plátno a tím to skončilo,“ vzpomíná Němec.

V roce 1968 mělo Československo hned tři snímky v hlavní soutěži v Cannes
Zdroj: ČT24

Jiří Menzel své ztracené šance v Cannes tolik litovat nemusel. Jeho Rozmarné léto zvítězilo jen o pár týdnů později na festivalu v Karlových Varech. Jiným způsobem rozmarně ale nastalo léto o několik týdnů později při okupaci vojsk Varšavské smlouvy. Jan Němec tehdy natočil unikátní materiál, který poslal do zahraničí. O pár let později směřuje do zahraničí i on.

Tehdejší události zpracoval Jan Němec v povídce Italská spojka, podle níž také vzniká film s názvem Krycí jméno Holec. Režisérem je Rakušan Franz Novotný, v hlaní roli se objeví Kryštof Hádek. Povídka je součástí Němcovy vzpomínkové knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Právě podle své předlohy napsal scénář ke snímku Vlk z Královských Vinohrad natáčenému v Cannes. Jeho životní příběhy na plátně prožije herec Jiří Mádl. 

„Pokud by všechno dobře dopadlo, tak by se mělo točit v Londýně, Stockholmu, Mnichově, Kalifornii - prostě na všech destinacích, kde filmař Jan Němec působil,“ zmínil hlavní dramaturg Filmového centra ČT Jaroslav Sedláček. 

Jan Němec podepisuje knihu, kterou o něm napsal filmový historik Jan Bernard
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Vše závisí na tom, jestli se filmařům podaří získat pro jejich velké plány také odpovídající finance. Koproducentem filmu je i Česká televize. Podle režiséra Němce ale nemá být jeho film jen popisem historických událostí. „Tenhle film je spíš takové poohlédnutí dozadu, nostalgická vzpomínka, nikoliv seriózní rekonstrukce,“ říká režisér o vznikajícím snímku.

V Cannes roku 2015 Němec natáčí hraný film ze 60. let s lehce dokumentaristickým přístupem. Ani on prý nechce točit stejným stylem jako před půlstoletím. Nápady a kreativitu ale ani ve svých 78 letech neztrácí.

1968 v Cannes (zdroj: ČT24)