Země zítřka je fádní, moralizující a ušlechtilá nuda

Tohle je jeden z těch apelativních, infantilně didaktických příběhů o naší budoucnosti, který by nás měl učinit lepšími. Ale místo toho nás tahle snaživá agitka nejspíše jen nakrkne, zprudí a mine. Je fakt, že budoucnost, měřená dnešní zkušeností, může být děsivá. Nestabilní vlády, zničující katastrofy, hladomory a nej(h)různější války - znáte to z televize. Každou sekundu, která odtiká, jsme jí blíž. Každou sekundu, kterou promarníme, se blížíme sebedestrukci. Záleží jen na nás, jestli chceme pokračovat dopředu, nebo dozadu! Výjimeční chytrolíni Frank a Casey v tom mají jasno.

Rodinná sci-fi (s nedotaženým speielbergovským feelingem) Země zítřka klade těžkotonážní, existenciální otázky, které není radno podceňovat. Co když zítřek není jen nějaká fatální danost, která prostě přijde a se kterou nic nenaděláme? Co když je to právě jen to, na co jsme si sami zadělali a co si zasloužíme? A co když existuje tajné místo, kde nic není nemožné? Tajné místo, které může doopravdy změnit tenhle nedokonalý a ke své záhubě směřující svět. A jsme tam, kam nás tvůrci chtěli dostat. Protože kdo by se do téhle zaslíbené země nechtěl vydat?

Je to Země zítřka, kam kdysi přišli ti nejlepší a nejchytřejší lidé této planety, aby ji učinili lepší. Ale něco se tam stalo. Něco špatného. Něco, co je třeba odstranit! A to dokáží jen ti, kteří umí opravit budoucnost. Zdá se, že tihle dva na to mají. Bývalý dětský génius Frank Walker (George Clooney), jenž se stal vynálezcem, protože nechtěl čekat, až to někdo vymyslí za něj, kterého do Země zítřka již androidní Athena jednou protáhla, ale pak ho odsud vykopli. Takže to zabalil a žije teď v ústraní, hlídaný virtuálním psem, sledující, jak hodiny odměřují čas lidstvu, s nímž to jde z kopce, ale v zásadě připravený vrátit se do hry, jestliže se najde ten správný parťák, který ho znovu nakopne. A ten už je na cestě, protože právě teď u jeho dveří stojí stejně umanuté jako inteligentní děvče Casey Newtonová (Britt Robertsonová), kterou už nebaví dál podnikat sabotážní akce na mysu Canaveral, protože nechce, aby byly demontovány startovací raketové rampy. Vybavena odznakem od podnikavé Atheny, který jí už umožnil nakouknout do téhle úžasné země, teď stojí před neochotným a z klidu vybuzeným Frankem a chce, aby ji tam vzal. A na obzoru se už míhají černé siluety droidů, které temný guvernér Nix vyslal, aby ji zlikvidovali, protože ví, jaký bordel by mu tam udělala, kdyby se jí to podařilo.

„Večírek se nekonal,“  

říká tu George Clooney a jako by mluvil oTomorrowlandu, který je trochu nešťastným filmem, byť nepochybně vedeným těmi nejlepšími úmysly. Hodně toho chce, ale málo dokáže. Schopný režisér Brad Bird (Ratatouille,Mission: Impossible – Ghost Protocol) se tu projevuje spíše jako osvětář nežli vizionář. Ale rozhodující podíl na tom, že to nevyšlo a dvě stě investovaných mega někam plonkově vysublimovalo, má prznič slibných látek, scenárista Damon Lindelof (Prometheus), který dělal, co mohl, aby to zmrvil – a zase to dokázal!

Vizuál země budoucnosti a pár slušných nápadů, jako ten s Eiffelovkou (která je vlastně vysílačkou i odpalovací rampou), kterou si Eiffel, Verne, Tesla a Edison připravili jako zónu úniku do lepšího, je jen krátkodechým zablýsknutím na lepší filmové časy. Jestliže každou vteřinou (jak Země zítřka tvrdí), přicházíme o naši budoucnost, pak každou minutou tohoto nedotaženého spektáklu se propadáme do zbytečně nablýskané šedi průměru. Rozpočet je kolosální, zdánlivě se nic neošidilo, ale výsledek je jako za pár šupů. A český dabing to už jen smutně dorazí, takže po čase začnete mít intenzivní pocit, že v dané podobě měl tenhle projekt zůstat na úrovni původní atrakce v Disneylandu a necpat se vůbec na filmové plátno.

Nezachraňuje ho ani casting, v němž to Clooney hraje jako bokovku, která ho dvakrát nebere, Britt Robertsonová se až příliš křečovitě snaží být sama sebou, Hugh Laurie (alias Dr. House) si post záporáka moc neužívá a Raffey Cassidyová jako holčičí android odvede v poslední době frekventovanou pasáž o tom, jak je možné se zamilovat do softwaru.  

Mělo to být dobrodružné, mysteriózní a tajemné, ale je to spíš fádní, vyšeptalé a prázdné. Zůstává jen znepokojující tvrzení, že svět již vlastně přijal myšlenku apokalypsy a vydal se jí vstříc. A jestli někdy vůbec uvidíme nějakou Zemi zítřka, tak bude záležet jen na nás.

TOMORROWLAND/ZEMĚ ZÍTŘKA

USA 2015, 130 min, český dabing, od 12 let, 2D/IMAX 2D. Režie: Brad Bird. Scénář: Brad Bird, Damon Lindelof. Kamera: Claudio Miranda. Hudba: Michael Giacchino. Hrají: George Clooney/Miroslav Etzler (Frank Walker), Britt Robertsonová/Terezie Taberyová (Casey Newtonová), Hugh Laurie/Martin Stránský (David Nix), Raffey Cassidyová/Viktorie Hrachovcová (Athena). V kinech od 21. května 2015