Jitka Kamencová Skuhravá dovolí sklu létat

V expozici Made in Bor vol. II, která je součástí výstavního projektu Pop-up: Sklo/Glass v pražském ZIBA Muzeu moderního skla, objeví návštěvníci originální instalace čtveřice sklářských výtvarníků: Jitky Kamencové Skuhravé, Jiřího Pačínka, Lukáše Houdka a Filipa Houdka. Zatímco mužská část sestavy zastupuje nadsázku, humor i provokativnost, poetická estetika objektů Jitky Kamencové Skuhravé cituje křehké hranice samostatných skleněných architektur. Designérka poskytla webu ČT24 rozhovor.

Jak vnímáte svůj příběh skla ve skupině Made in Bor, jde o lyričtější poetiku?

Ano, dá se to tak říci. Inspirace, z nichž vycházím, mají povahu lyrických příběhů. Zajímají mne hlavně přírodní fenomény, které se snažím skrze své objekty vtáhnout do domu, a tím propojit uzavřený prostor budovy s otevřeným prostorem krajiny. Hlavně z důvodů pracovního vytížení se stále více zavíráme dovnitř, takže je moc důležité interiér harmonicky vyladit. Tvary, barvy a světlo, které tuto harmonii tvoří, se v mých objektech propojují. Jsem trochu ovlivněná vlastními zážitky i východní filozofií.

Pocházíte ze sklářské rodiny, který zážitek kdysi vzbudil váš umělecký zájem?

Pocházím z Novoborska, kde se sklo taví již několik století. Rodiče byli skláři, takže šlo o jistou genetickou návaznost. Jednu dobu jsem se z očekávaného vývoje toužila vymanit, ale pak jsem zjistila, že se chci sklářskému oboru věnovat z vlastní vůle. Jelikož mne můj otec, restaurátor a vitrážník, učil své řemeslo, mohla jsem doma hodně věcí vyzkoušet, ale postupně zájem o restaurování převážil design. Navíc maminka byla skvělý rytec, takže mě získala i pro toto jemné řemeslo.

Instalace Made in Bor vol. II na výstavě Sklo/Glass (ZIBA muzeum)
Zdroj: archiv ZIBA/Anna Pleslová

Vaše sklo může létat, vypadat jako lastura, ohromný náhrdelník nebo diamantový prsten. Co vám spolehlivě probudí nové téma?

Asi před deseti lety se mne někdo zeptal, jestli bych chtěla navrhovat lustry. Tehdy jsem odpověděla, že klasické lustry nenavrhuji, ale spíš závěsné skleněné kompozice, propojené se světlem, což je bezesporu společný koncept mé tvorby. Inspirace přichází ve chvíli, kdy cestuji, nebo když ze skla tvořím vlastníma rukama, tím otevírám nové horizonty. Široká znalost sklářských technologií pomáhá inspiraci transformovat v objekty s příběhem.

Podle čeho probíhala vaše selekce artefaktů pro Pop-up?

Vybírala jsem díla, co určitým způsobem prezentují i techniku rytiny na skle. Rytí a broušení se intenzivně věnuji od střední školy, jak v rámci samostatných drobných objektů, tak prostorových světelných instalací. Mým hlavním zájmem je ukázat šíři možností nenápadné techniky, kterou máme spojenou hlavně s nápojovým sklem. Zabývám se jejím využitím v architektuře…

Co máte nyní v plánu?

V rámci Made in Bor určitě nějakou spolupráci ve foukání skla nebo kovovýrobě. S mým partnerem Tomášem Kamencem se soustředíme především na chod našeho studia a realizaci zakázek v architektuře. Kromě vlastní produkce zajišťujeme několika zahraničním firmám vývoj skleněných výrobků.

Práce Jitky Kamencové Skuhravé jsou v ZIBA Muzeu moderního skla k vidění až do konce června. Spolu s konceptem Made in Bor vol. II zahrnuje Pop-up také tvorbu Ateliéru skla pod vedením Ronyho Plesla z pražské UMPRUM, studia Olgoj Chorchoj s Bomma, Grand designérů roku 2014 – studia Dechem - a designérského Objevu roku, dua Markéta Kratochvílová a Tadeáš Podracký. „Byli jsme inspirovaní technologií vyvinutou k dobývání vesmíru a také krásou ušlechtilých materiálů, které se v těchto technologiích používaly, například ocele, skla a zlata,“ říkají o futuristických svítidlech Skywalkers pro Preciosa Lighting, jež prezentují v ZIBA Window Gallery.