Raně retrospektivní Kupka si lebedí na Kampě

Tři roky poté, co Muzeum Kampa získalo kolekci kreseb Františka Kupky ze sbírky Lilly Lonngren Andersové, je uvidí i návštěvníci muzea. Výstava, která je představí, začne v sobotu a potrvá do 12. dubna. Soubor prací obsahuje i přípravné kresby k již vystaveným obrazům, a tak může návštěvník posoudit, jak moc se své první verze malíř držel.

Události v kultuře: Kupka na Kampě (zdroj: ČT24)
  • Čtyři desítky děl světoznámého umělce doplnily počátkem roku 2012 kolekci jeho prací, jíž shromáždila Nadace Jana a Medy Mládkových a je dnes umístěná v Muzeu Kampa. Mezi nejvýznamnější obrazy patří zobrazení tančící dívky z roku 1906, který později Kupku vedl k abstraktnímu projevu.

Soubor obsahuje díla z počátků, kdy se umělec ještě věnoval figurální malbě, a také rané abstraktní věci. Meda Mládková díla koupila v USA od historičky umění, která je získala přímo od autora. Kurátorka současné výstavy Klára Burianová ji koncipovala tak, aby akcentovala význam akvizice pro Kupkovu sbírku vytvořenou manželi Mládkovými.

V akvizici Muzea Kampa je mimo jiné zásadní obraz Kupkovy nevlastní dcery Andrée z roku 1906, ve kterém se již zračí Kupkův zájem o motivy, které později rozvede v nefigurativní tvorbě. Součástí kolekce je i kresba, která předchází slavnému obrazu Amorfa, teplá chromatika z roku 1912. Spolu s Amorfou, dvoubarevnou fugou, byl vystaven na Pařížském podzimním salonu v roce 1912 jako jeden z prvních abstraktních obrazů.

Lonngren Andersová působila jako asistentka ředitele newyorského Muzea moderního umění Alfreda Barra. Ten Kupku již v roce 1936 vyzdvihl jako zakladatele abstraktního malířství, později jeho díla pro muzeum i zakoupil. Tomu předcházel kontakt Andersové s Kupkou, která za ním jela do francouzského Puteaux a několik měsíců strávila ve společnosti slavného malíře a jeho dílo studovala. Kupka v Puteaux zemřel v roce 1957. Výrazného odborného zhodnocení svého díla se však nedožil, historici umění jeho význam objevují až od 60. let.