Činohru Národního divadla povede Špinar, vedení baletu převezme Barankiewicz

Praha – Novým uměleckým šéfem činohry Národního divadla v Praze bude od příští sezony kmenový režisér Daniel Špinar. Vystřídá Michala Dočekala, kterému po 12 letech končí v červnu mandát. Dnes ho vybral generální ředitel české první scény Jan Burian. Současně oznámil, že do vedení baletního souboru jmenuje prvního sólistu Stuttgartského baletu Filipa Barankiewicze. Soubor převezme v sezoně 2017/2018 po Petru Zuskovi, který tu působí 15 let.

O post šéfa činohry se vedle Špinara ucházeli umělecký šéf Klicperova divadla v Hradci Králové David Drábek a umělecký šéf Komorní scény Aréna Ostrava Ivan Krejčí. Po celodenním jednání dnes doporučila řediteli pětatřicetiletého Špinara odborná komise. „Všichni kandidáti nám osobně představili a upřesnili své koncepce. Po podrobné rozpravě a zvážení všech aspektů jsme doporučili výraznou většinou hlasů jako nejvhodnějšího kandidáta Daniela Špinara,“ uvedl předseda komise a Garanční rady ND, rektor AMU Jan Hančil.   

Burian upozornil, že o pozici uměleckých šéfů měly zájem výrazné osobnosti českého i světového divadla. V průběhu několika měsíců s odborníky konzultoval jména těch, které pro výběrové řízení oslovil. S každým se opakovaně sešel a poskytl mu informace k vypracování koncepce. „Uchazeči své projekty následně představili konkurzním komisím,“ dodal Jan Burian.   

Události v kultuře: Co chystají Špinar a Barankiewitz? (zdroj: ČT24)

Špinar chce podle svých slov navázat na „Dočekalovu éru“ a dál usilovat o moderní divadlo. Podle něj činohře chybí vzájemná komunikace. Chce také obměnit soubor zejména o mladé herce. „Přišel jsem s konceptem stálých režisérů, kteří by konzistentněji uvažovali o dramaturgii a souboru činohry Národního divadla, a mohli tak i konzistentněji přenášet umělecké myšlenky a vytvořit jakýsi rukopis, který je v tuto chvíli roztříštěný,“ nastínil své plány nový šéf činohry.

Daniel Špinar vystudoval herectví činoherního divadla na DAMU (1998-2004) a pokračoval studiem režie na téže škole (2003-2008). Dvě sezony byl režisérem Divadla na Vinohradech, kde za Büchnerova Vojcka (2009) obdržel cenu Alfréda Radoka a Cenu Josefa Balvína. Spolupracoval s mnoha scénami, kde vytvořil tři desítky titulů. Za nejlepší inscenaci současného textu (Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče Ostrava) získal letos Cenu Marka Ravenhilla.

Do vedení baletu doporučila komise i Bubeníčka

Vedle Filipa Barankiewicze se o vedení souboru Baletu dále ucházeli choreograf Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper, a bývalá primabalerína Daria Klimentová z Anglického národního baletu, pedagožka Royal Opera House. Komise začátkem prosince navrhla řediteli Burianovi první dva jmenované. „Rozhodl jsem se dát přednost Filipu Barankiewiczovi. Je pro mne zárukou další kontinuální spolupráce souboru s Petrem Zuskou jako choreografem. Jsem si jist, že přizve ke spolupráci i Jiřího Bubeníčka,“ dodal.

Barankiewitz tančil v baletu Národního divadla deset let jako host a pochvaloval si tamní atmosféru: „Chtěl bych pod svým vedením inspirovat a motivovat novou generaci tanečníků, do programu Národního divadla bych rád vnesl další velké klasické choreografie a přivedl velká jména dnešního baletu. Zároveň chci dát ale šanci současným choreografům. Svoje místo v repertoáru budou mít hlavně čeští tvůrci, protože si myslím, že je velmi důležité, aby národní scéna uváděla rodilé choreografy,“ uvedl v Událostech v kultuře.

Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě, kde začal v roce 1986 studovat na Státní baletní škole. Později se stal držitelem medaile Václava Nižinského, vítězem Národní baletní soutěže v Polsku a získal stipendium na Akademii klasického tance v Monte Carlu. V roce 1996 nastoupil do angažmá ve Stuttgartu. O čtyři roky později se stal prvním sólistou a vytvořil řadu klasických rolí.

Vydáno pod