Oidipús jako symbol nesvobody a tragické ironie osudu

Brno – Nové zpracování Sofoklova dramatu Král Oidipús uvedou divadelníci na prknech Mahenova divadla. V inscenaci se objeví tradiční masky i choreografie. Oidipa ztvární nová posila činoherního sboru Martin Siničák, který je držitelem ceny Thálie za minulý rok.

Oidipús jako symbol nesvobody a tragické ironie osudu (zdroj: ČT24)

Hra, která přesahuje člověka. Tak popsal svou nově nacvičenou inscenaci režisér Martin Františák. „Antické drama nemá potřebu člověku něco říct. My se jím můžeme pouze nechat pohltit,“ vysvětlil Františák. Režisér se ve svém pojetí hry zaměřil především na tradiční interpretaci. „Pracujeme s tragickou ironií, zpěvností jazyka i maskami,“ dodal. Představení nechybí ani živá hudba a pěvecký sbor.

Král Oidipús

Oidipovi je při jeho narození předpovězeno, že zabije svého otce - thébského krále - a ožení se s vlastní matkou. Jeho otec ho tedy nechá pohodit v horách a doufá, že zahyne. Otrok, kterému byl úkol svěřen, se ale nad dítětem slituje a předá ho do péče pastýři, který žije v sousedním království.

Dospělý Oidipús uprchne zpět do Théb a po cestě zabije muže, o němž netuší, že ve skutečnosti byl jeho otcem. U Théb se mu podaří vyřešit hádku sfingy a zachrání tak město před nestvůrou. Lid ho zvolí králem a dají mu za ženu vdovu po zavražděném králi - jeho vlastní matku. Pak začne město sužovat mor, který na něj sešlou bohové kvůli tomu, co Oidipús provedl. Oidipús se tak dozvídá pravdu a sám se raději oslepí, aby neviděl následky svých činů.

Představitel Oidipa Martin Siničák chápe svou roli jako předurčený úděl nesvobodného člověka. „Řekové berou život jako řeku, která plyne a je daná. To mi není úplně vlastní. Já na předurčenost nevěřím, protože to by pak byl život nesvobodný,“ vysvětlil herec.

Podle něj je antické drama kolébkou všech dalších dramat, a proto by mělo oslovit každého diváka. „Oidipús divákovi říká, že přemíra sebevědomí může člověka zničit a že by se neměl spoléhat pouze sám na sebe, ale měl by poslouchat i rady lidí okolo něj,“ popsal Siničák svůj pohled na postavu Oidipa. Sofoklovo drama se na prknech Mahenova divadla představí už počtvrté. Nové zpracování nacvičil s herci nový vedoucí činoherního souboru Martin Františák. Hlavní roli přijal Martin Siničák, který získal ocenění Thálie a na jeviště Národního divadla Brno se přesunul až letos z brněnského HaDivadla.