Těžký úkol pro brněnské divadelníky – dostat na prkna Těžkou Barboru

Brno – Znalci divadla označují hru Těžká Barbora za vrchol tvorby Jiřího Voskovce, Jana Wericha a Jaroslava Ježka z doby Osvobozeného divadla. Kromě brilantního humoru totiž přináší i nadčasové poselství. Hru má nyní v repertoáru i Městské divadlo Brno. Vzhledem ke kultovnímu postavení jejich autorů nebylo nastudování vůbec jednoduché.

V Brně nastudovali Těžkou Barboru Voskovce a Wericha (zdroj: ČT24)

Jan Werich nastudoval Těžkou Barboru i po rozpadu známého tandemu, který tvořil společně s Jiřím Voskovcem. V legendárním televizním představení z roku 1960 vedle něj účinkoval Miroslav Horníček – a také toto provedení se zařadilo do zlatého fondu tuzemské dramatiky. Brněnské Městské divadlo proto mělo poměrně složitou úlohu.

„Třeba proslulé forbíny byly spojeny s Voskovcem a Werichem natolik, že podle nás se nedají v podstatě inscenovat, aniž bychom sklouzávali do kopírování těchto dvou pánů, což jsme při vší úctě nechtěli,“ vysvětluje dramaturg Jan Šotkovský.

Rozhodli se proto dát volnou ruku dvěma komikům – Michalu Isteníkovi a Jiřímu Resslerovi. Forbíny měli vymyslet tak, aby zachovali úctu k humoru Voskovce a Wericha, zároveň ale tak, aby texty vycházely přímo z nich. „Asi po čtrnácti dnech zkoušení jsme zjistili, že ani jeden z nás není Voskovec, pak jsme zjistili, že ani jeden z nás není Horníček, a asi před týdnem jsme s hrůzou zjistili, že ani jeden z nás dvou není Werich, takže jsme si to takříkajíc napsali na tělo,“ říkají shodně představitelé prvního a druhého žoldnéře.

Michal Isteník a Jiří Ressler v představení Těžká Barbora
Zdroj: ČT24/www.mdb.cz

Těžká Barbora má dvě dějové roviny. První je zápletka, která se odehrává v malém holandském městečku Eidam. Druhou tvoří právě dva klauni, kteří jsou částečně v příběhu a částečně nad ním. Z pozice dnešního dění pak celý příběh glosují. „Základní modelová situace malé země, která je v ohrožení, a sousedící velké země, která k ní chce vtrhnout na základě intriky, to je bohužel i po osmdesáti letech aktuální,“ myslí si dramaturg Šotkovský.

Oproti původní verzi přibylo v provedení Městského divadla Brno více písniček Jaroslava Ježka – od známé Život je jen náhoda, přes Davida a Goliáše až po Holduj tanci, pohybu, Vy nevíte, co je středověk nebo Sláva mu, on je pašák. Do konce roku odehraje Městské divadlo Těžkou Barboru ještě osmkrát. Činoherní scéna jí bude patřit i na Silvestra.