Brazilská betonová elegance pronikla i do pražských týdnů architektury

Praha - Oscara Niemeyera Brazilci vnímají jako národního hrdinu. Niemeyer měl svými odvážnými futuristickými návrhy, zaoblenými tvary a používáním skla a betonu na moderní architekturu mimořádný vliv. Během sedmdesátileté kariéry ovlivnil generace architektů. Tři z nich představuje v jedné ze svých výstav na Pražském hradě festival Týden architektury.

Přítel Huga Cháveze a Fidela Castra Oscar Niemeyer pracoval neúnavně až do svých 104 let. „Byl to strašně pracovitý člověk, který pracoval přes dvanáct hodin denně, nepřestal do poslední chvíle. Vždycky jenom ručně,“ připomněla kurátorka Vera Hampl. Architektovi, který nikdy nepoužíval počítač a kreslil pouze tužkou, byly inspirací především ženské křivky. Byl také jedním z prvních, kdo začal využívat všechny možnosti železobetonu.

Niemeyerovo motto: Pro architekta je důležité, aby dělal to, co se mu líbí, a ne, co říkají ostatní.

Oscar Niemeyer stál u zrodu moderní brazilské architektury - v padesátých letech navrhl na výzvu tehdejšího prezidenta s českými kořeny Juscelina Kubitscheka koncepci hlavního města Brazílie. „Šel směrem poetickým, to jsou věci, které nejsou moc praktické. Tam je spousta nevyužitého prostoru, protože ta Brazílie je velká a mohl si tam dovolit všechno,“ řekl historik umění Damjan Prelovšek.

Niemeyer se narodil v rodině s německými, portugalskými a arabskými kořeny. Nejprve byl ovlivněn Le Corbusierovým modernismem, ale poté směřoval k vlastnímu výrazu. Stal se národní ikonou, podobně jako fotbalista Pelé. Byl celoživotní komunista a přátelil se s kubánským vůdcem Fidelem Castrem. Niemeyer se před brazilskou vojenskou diktaturou uchýlil v 60. letech do Francie, kde navrhl asi 20 budov, včetně známého ústředí Francouzské komunistické strany v Paříži.

Mezi jeho další slavné návrhy patří sekretariát OSN v New Yorku, na kterém spolupracoval například s Le Corbusierem, či římskokatolická katedrála v Brasílii. Za ni dostal v roce 1988 Pritzkerovu cenu, která je považována za Nobelovu cenu pro architekty. Ve svém domovském městě Riu de Janeiru navrhl řadu budov, včetně muzea moderního umění či stadionu zvaného Sambadrom, kde se pořádají přehlídky samby při karnevalu.

První z trojice architektů vystavených Niemeyerovi po boku je Italka žijící v Brazílii a jeho souputnice Lina Bo Bardi. Jedním z jejích oceňovaných projektů je divadlo Oficina v Sao Paolu. „Je to divadlo, které funguje spolu s divákem, lidi sedí prakticky uprostřed jeviště,“ popsala kurátorka.

Paulo Mendes da Rocha dosáhl stejně jako o dvacet let starší Niemeyer na Pritzkerovu cenu - pro architekty nejprestižnější ocenění. A tak jako Niemeyer si oblíbil beton, což je vidět i na jeho projektu muzea Mube. „Je to obrovský prostor, který nemá pilíře. To není jakýkoliv materiál, který se dá jako takhle využít. Proto je vybraný beton, protože umožňuje spoustu věcí,“ přiblížila kurátorka.

Brazilské architekty představené na Pražském hradě uzavírá nejmladší Ruy Othake, jehož dynamický hotel Unique ve tvaru půlměsíce zařadil jeden z nejvlivnějších kritiků architektury a nositel Nobelovy ceny Paul Goldberger mezi sedm divů moderního světa.

Architecture Week
Zdroj: ČT24/architectureweek.cz

Architektonické dědictví a ikony architektury jsou tématem letošního týdne architektury, který začal na Pražském hradě. Do Jiřského kláštera se vejde 17 výstav, například skici Josipa Plečnika nebo dílo Brazilce Oscara Niemeyera. V programu jsou i přednášky, architektonické procházky nebo odborné diskuze. Program festivalu najdete ZDE.