Všechno je potopitelné. Vynález zkázy si ale potopit nezaslouží

Vynález zkázy new generation zní název premiérového titulu, s nímž se můžete potkat na Lodi Tajemství. Divadlo Aqualung zapojilo tým inspirátorů, takže vás Jules Verne, švejkovský šikovatel Josef Vimr i legendární Kapitán Nemo vtáhnou do dětsky čistého a dospěle aktuálního vědecko-fantastického dobrodružství.

Režisér Martin Tichý pracoval se scénářem Kryštofa Hanzlíka, okouzleného známým románem z roku 1896. Režisér akcentuje především dynamiku prolínání světa vědeckého pracoviště a podmořských plavidel, hluchého místa se nedočkáte. Ačkoli má Divadlo Aqualung spolupracujících režisérů více, výsledný dojem z inscenace je pokaždé celistvý a v duchu jejich poetiky. Důkladnost přípravy herecké, hudební i vizuální složky - a preciznost jejich provedení - je to, co lze na souboru opakovaně ocenit.

Divadelníky zvolené motto „Verneův svět ožívá a nikdy už nebude stejný!“ tvůrci splňují do puntíku. Batyskaf pro dva, maximálně pro tři, řídí ruční i nožní pohon posádky. Objevují se známé fyzické a hudební motivy televizní soutěže Pevnost Boyard, Kapitán Nemo v rokokové paruce hraje ve své ponorce na varhany, bájnou Atlantidu představuje podivná mořská bytost s nymfomanskými sklony. „Všechno je potopitelné,“ tvrdí zkušeně Nemo. Měli bychom si jeho výrok občas připomenout.

Vynález zkázy new generation
Zdroj: Divadlo Aqualung/Ivan Prokop

Vedle fantazijních obrazů, vyvolaných podněty scénografie, v mé mysli vytanuly scény z Čapkova Krakatitu ve Švandově divadle, mimochodem jeho Válku s mloky Divadlo Aqualung uvádí. Čapkovsko-verneovské téma varování před zneužitím moci a nových vynálezů výtvarný záměr obou her nanejvýš posiluje. Vizuálnost má u sci-fi žánru důležitou funkci. Scéna novodobého Vynálezu zkázy je založena na systému mobilních zástěn s lesklými a matnými povrchy. Rychlými přesuny bílých panelů se ocitáme v laboratoři, nebo v kajutách ponorek.

Za zvláštní zmínku stojí projekce, realizovaná herci přímým přenosem z makety divadélka na kraji jeviště (scéna Hynek Dřízhal). Trikové efekty, časované a jednoduše dosažené kombinací rekvizit se zapojením aktérů příběhu, připomínají nadreálné filmové koláže Jana Švankmajera. Ani kostýmní výprava ve stylu „historický punk“ (Jitka Kotíková) za ničím nezaostává, od fešných uniforem vojáků a lodních důstojníků po sexy ošacení žen. Černobílá kreace seriózní vědkyně Mariny, která se náhle promění v salonní divu, má šmrnc a ambici módních mol.

Situace v laboratoři a pod mořem pravidelně narušuje český voják (Lubor Šplíchal), který je, coby konzultant, v holportu se zástupci světových velmocí. Výjevy porad na mezinárodním poli ilustrativně přibližují skutečné nebezpečí, které světu hrozí. Lidové pasáže švejkovského průvodce a několik divadelních šlágrů provzdušňují děním naditý a bez přestávky hraný kus. Vlastně je zde ještě jedno „koření“ dramatu a tím jsou sadomasochistické hrátky vlády chtivé Keiry (Zita Morávková). Parodičnost jejich ztvárnění ovšem obsah zpřístupní i mladistvému divákovi.

Herecké výkony jsou hodně vyrovnané, první premiéra proběhla bez handicapu. Zvýraznit zaslouží představitelé mužských dvojrolí, Petr Gelnar jako Simon Heart alias Gaydon a Lubor Šplíchal v úloze Kapitána Nema a šikovatele Josefa Vimra. V představení účinkují: Václav Krátký / Václav Rašilov, Petr Gelnar, Jaroslav Slánský /Zbigniew Kalina, Zita Morávková, Jan Konečný, Lubor Šplíchal, Tereza Krippnerová a kapela Aquajazz (hudba Josef Počepický).

Vynález zkázy new generation
Zdroj: Divadlo Aqualung/Ivan Prokop

Básník a výtvarník Jiří Kolář by novinku možná nazval proláží. Prokládají se v ní různé děje v těsném sledu vedle sebe, což umocňuje naši představivost. Na druhou stranu se množstvím vjemů snadno unavíme. Každopádně se ve hře pořád něco děje. Kulisy Vynálezu zkázy se skládají a rozkládají jako živé leporelo, můžete do nich na Lodi Tajemství vplout ještě 12. září od 20:30h. Kromě divadelní lodi se s repertoárem Divadla Aqualung setkáte také v Žižkovském divadle Járy Cimrmana.

Vydáno pod