České graffiti hraje v Berlíně Vabanque

V dostatečně rozlehlých a reprezentativních prostorách přestěhovaného Českého centra, sídlícího dnes v brutalistní budově Českého velvyslanectví na Wilhelmstrasse v centru Berlína, je prezentována třetí část česko-německého výstavního projektu The Art of Remark, tentokrát pod názvem Vabanque.

Autoři série vsadili v pražské první části, konané v Trafo Gallery na berlínské autory Jürgena Grosse a duo Wermke-Leinkauf. Druhá část projektu byla opět v rukou stejného autorského  týmu, který v prostorách Českého centra v Berlíně reagoval fotografiemi, zvukovými záznamy, objekty a videem na svoje setkání s Prahou. Třetí, současná výstava, finalizuje celý projekt díly tří pražských dynamických umělců, původně vzešlých z graffiti scény, Epos 257, Mind a HRSMAN-BAY: AN 164.

Jednoduchá a přehledná instalace v sále centra i v okolí budovy pracuje s projevy urban artu, zejména s položkou risku, doloženou na místě velkými videoprojekcemi, dokumentujícími vtipně a filmařsky bezchybně v Berlíně provedené akce.

Z výstavy Vabanque
Zdroj: České centrum Berlín/Ester Dobiášová

Nejvtipnější a výtvarně nejpůsobivější je realizace pražského zebrového přechodu na křižovatce Schönhauser Allee za plného denního provozu. Berlín totiž přechody značí pouze okrajovými bílými čtverci, v Evropě jinak běžná zebra zde neexistuje. Malování přechodu, provedené rychleschnoucími barvami, zapadlo do kypícího života křižovatky zcela bezchybně a harmonicky, dokonce komentováno příslušníky místní policie. Mistrovské dílo dvojice Mind a HRSMAN-BAY: AN 164 je jednou z oněch kultovních realizací zasluhujících si široké citace.

Epos 257, který v roce 2010 ohradil na 54 dní plochu 50 m2 na Palackého náměstí v Praze, zde tento projekt reprízoval přímo v okolí centra a navíc natočil barevné doku s průvozem drátěných ohradních plotů okolními berlínskými čtvrtěmi. Prolnutí těchto projektů do výstavního sálu účinek videa jen násobilo. Třetí projekce pak vytváří dynamickou barevnou graffiti koláž, realizovatelnou jen filmovými a počítačovými prostředky a postupy.

Výstavní projekt byl přijat s nadšením mladou generací, patrně logicky sympatizující s tvůrci a instalátory. Návštěva vernisáže byla výjimečná, sympatická byla účast berlínské scény. Výstavní prostor nabídl mnohonásobně větší možnosti než původní drobné miniprostory v původním působišti na Checkpoint Charlie. Potvrdilo se tak, že přemístění působiště získá s kvalitními prostorami nové sdělovací dimenze a návštěvník bude moci být kvalitněji oslovován. V době zahájení měla výstava pak jednu možná českou specifickou chybu – popisy akcí byly k mání pouze na tištěných stránkách u vchodu; jejich umístění přímo v „provozu“ by bývalo asi přirozenější.

Kde a kdy: České centrum, Berlín; do 25. září 2014.

Vydáno pod