Japonský taneční dril: Dalajlama světového tance Min Tanaka v Praze

Praha – Před třiceti lety vystoupil v hlavním městě poprvé japonský tanečník, režisér a farmář Min Tanaka. Tanečník musel v době totality představení skrývat, to už ale v současné době činit nehodlá. V rámci oslav dvacáté sezony Divadla Archa se vrátil do Prahy, kde se dnes večer představil na Rohanském ostrově. V Arše poté 14. a 15. června vystoupí devětašedesátiletý performer v sólové inscenaci Šťastný strom.

Japonec si místo vystoupení na karlínském břehu v Přístavu 186 00 vybral sám. A nikoliv náhodou. „Volně přístupný nový živý park by měl být v budoucnosti věnován kulturním aktivitám pod širým nebem. Stejně jako v případě Divadla Archa, které Min Tanaka v roce 1994 otvíral společně s Johnem Calem, tak půjde o zasvěcení prostoru sloužícího umění,“ vysvětlil ředitel Archy Ondřej Hrab, který je zároveň Tanakovým přítelem.

Min Tanaka se do Prahy poprvé podíval v roce 1984. Od té doby se stal pro mnohé v Česku legendou, protože byl vůbec prvním, kdo zde představil tanec japonské avantgardy butó. Tento tanec se zrodil z potřeby znovu najít kořeny japonské kultury a odmítnout západní formální vzory. Od té doby navštěvoval tanečník Česko pravidelně.

Životní filosofií Mina Tanaky je propojení tance a zemědělství. V současnosti hospodaří na dvou farmách v horách prefektury Jamanaši, kde pěstuje organicky ošetřenou zeleninu, rýži, sojové boby nebo čaj. V létě na jedné z těchto farem pravidelně pořádá mezinárodní festival Dance Hakushu. Každoročně se na jeho horskou farmu sjíždějí desítky mladých umělců z celého světa, aby podstoupili náročný tréninkový cyklus, kterému Tanaka říká Body Weather, tedy Tělesné počasí.

Pověstná se stala jeho vystoupení v klubu Na Chmelnici, série představení Svěcení jara v Národním divadle v roce 1992, či ve společném vystoupení s Johnem Calem při otevření Divadla Archa v roce 1994. V druhé polovině devadesátých let vytvořil choreografii Grimm Grimm. Min Tanaka rovněž tančil uprostřed proudu Vltavy při slavnostním znovuotevření Divadla Archa po povodni v říjnu 2003. V roce 2005 bylo představení Standing On the Edge (Stát na hraně) Tanakovým příspěvkem k andersenovské sezoně Archy, kde si vybral téma člověka na okraji společnosti. Naposledy v Arše vystoupil v květnu 2012.

Vydáno pod