Ostrava bude centrem nové hudby. Ostravská banda chystá nevšední díla

Ostrava - Druhý ročník bienále festivalu současné opery NODO – Dny nové opery Ostrava přinese pět výjimečných operních inscenací. Většina z nich vznikla na objednávku festivalu a diváci je v Ostravě uvidí ve světových premiérách. Autoři jsou z Česka, Rakouska, USA, Kanady a Číny. Ostrava se od roku 2001 díky bienále mezinárodního festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny stala významným světovým centrem soudobého umění. Dny nové opery pořádají vždy v mezidobí Národní divadlo moravskoslezské a Ostravské centrum nové hudby.

Hlavním protagonistou unikátních hudebních setkání je dirigent a skladatel Petr Kotík z New Yorku, který vede v Americe S.E.M. Ensemble a v Ostravě založil mezinárodní komorní orchestr s názvem Ostravská banda.

Opera je vlastně nesmysl, říká Petr Kotík

Jednou z operních premiér bude právě dílo Petra Kotíka, který je známý mimo jiné interpretací hudby Johna Cage, nazvané Mistrovská díla. Je to jeho první opera. „O kompozici opery uvažuji od konce sedmdesátých let, přestože mne koncept opery jako zpívaného divadla nikdy nepřitahoval. Považuji to za nesmysl. Není důvodu, proč by mělo být drama na jevišti zpívané,“ říká Kotík, který se svým dílem zamýšlí nad tím, k čemu vůbec opera je, proč nás stále fascinuje a přitahuje. Libreto napsal podle textu přednášky francouzské spisovatelky Gertrudy Steinové Co jsou to mistrovská díla a proč je jich tak málo. Dominantní roli hrají housle a soprán.

Smolka napsal operu (ne)operu bez zpěvu

Kotík tvořil na objednávku festivalu, stejně jako autor další nové opery Martin Smolka. I on se na tento hudební formát podíval velmi originálním způsobem. Vytvořil mluvenou operu, ve které se skoro nezpívá. Jmenuje se Sezname, otevři se, libreto napsal na motivy knihy Umberta Eca Bludiště seznamů Jiří Adámek, který je i režisérem inscenace. „Využíváme některé nástroje operního divadla – zejména jeviště, orchestřiště, orchestr a sbor. Ale zpěv se bude ozývat jen svátečně, jako ozdoba a odměna v klíčových momentech. Jediný sólista, kontratenor Jan Mikušek, vládne prostým půvabným hlasem, vzdáleným všem operním manýrám,“ popisoval Martin Smolka.

Hledají se doborovlníci pro milostný akt

Českou premiéru bude mít opera rakouského skladatele Bernharda Langa Rej, který letošní bienále otevře. Libreto vychází z konverzační hry o milostných vztazích od Arthura Schnitzlera. Zachycuje hovory lidí před milostným aktem a po něm. Berlínská premiéra v roce 1920 byla obrovským skandálem. A kuriozní asi bude i první uvedení v Česku. Režisér Georges Delnon zveřejnil výzvu, že hledá mladý pár, který bude na jevišti několik minut předstírat milostný akt. „Prosím, pomozte nám realizovat toto dílo, odměna vás nemine,“ zveřejnili na facebooku organizátoři festivalu. Zájemci se prý už přihlásili. Jak to zvládnou, mohou diváci posoudit 25. června v Divadle Antonína Dvořáka.

Japonské divadlo v pojetí Kanaďana z Čech

Další operu s názvem Encounter vytvořila na objednávku Dnů nové hudby čínská umělkyně Majiao Wang. Libreto vychází ze setkání jednoho páru ze Západu v Tibetu, staví na kontrastu mezi moderní společností a odkazem tibetské tradice. Hlavní roli zazpívá korejská sopranistka Hyun-Yi Kim. A evropskou premiéru bude mít také komorní opera Rudolfa Komorouse No no miya. Libreto si autor napsal podle japonského divadla nó. „Je to příběh lásky vypravovaný nezvyklým způsobem,“ přiblížil Komorous, emigrat z Čech, který je legendou kanadské soudobé hudby.

Festival se koná od 25. do 28. června na scénách Národního divadla moravskoslezského a v kulturním centru Cooltour na Černé louce. Vedle Ostravské bandy a sboru Canticum Ostrava s Jurijem Galatenkem se pod vedením několika dirigentů představí řada sólistů z různých částí světa, opery bude režírovat několik režisérů, mimo jiné ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, který patří k nadšeným propagátorům nové hudby.

Festival přináší také řadu doprovodných programů, první je přednáška Josefa Jařaba o Gertrudě Steinové už tento týden.