Ze ZUŠky až na Pražské jaro. Češi se vzdělávají v umění

Praha – Tento týden je věnován uměleckému vzdělávání a amatérské tvorbě. Výuku hudby, divadla nebo tance do 25. května představí řada akcí. Český systém základních uměleckých škol je světovým unikátem, který nese své plody. Příkladem může být devětadvacetiletý dirigent Pavel Trojan, který v ZUŠ začínal. Naposledy dirigoval na Pražském jaru.

Ze ZUŠky na Pražské jaro (zdroj: ČT24)

Již druhý ročník Týdne uměleckého vzdělávání a amatérské tvorby nabízí stovky kulturních aktivit od celostátních přehlídek a festivalů až po drobné lokální akce. Do programu přispělo na 150 pořadatelů, převážně občanských iniciativ a základních uměleckých škol. Přes 1 300 českých ZUŠ navštěvuje zhruba čtvrt milionu žáků.

„Zájem o umělecké vzdělávání je obrovský. Faktem je, že síť základních uměleckých škol v České republice je vůbec největší na světě. I malinké základní umělecké školy v příhraničí mohou zjišťovat nadání a talent svých občánků,“ říká Jiří Stárek, ředitel Základní umělecké školy Hostivař, kde před lety studoval také Pavel Trojan.

Naivní bláznovství

V neděli se talentovaný dirigent a skladatel představil na prestižní přehlídce Pražské jaro, kde úspěšně vedl Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. „Nemůžete samozřejmě konkurovat zkušenostem, které mají starší dirigenti, takže snad to jediné pozitivní, co do toho můžete vnést, je naivní bláznovství,“ usmívá se Pavel Trojan.

Šance pro talenty do dvaatřiceti let je novinkou festivalu. Každý rok se díky ní představí nová naděje klasické hudby. S myšlenkou přišel šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek, který si svoje těžké začátky stále dobře pamatuje, a rozhodl se proto mladé muzikanty podpořit. I devětadvacetiletý Trojan svým talentem slouží mladším. Na ZUŠce, kde kdysi sám studoval, nyní vyučuje dirigování a vede smyčcový orchestr.

Právě o hudbu je na ZUŠ obecně největší zájem. Naučit se hrát na hudební nástroj chce 60 procent z těch, kteří se na školu hlásí. „Klavír patří mezi nejoblíbenější nástroje, myslím, že pořád vede. Za léta, co učím, mi prošlo rukama hodně klavíristů. Jsem ráda, že hodně z nich víko ještě nezavřelo,“ říká Věra Fojtíková ze ZUŠ Frýdek-Místek. Nejmenší zájem je naopak o literárně-dramatické obory, kterým se věnují jenom čtyři procenta dětí.

Probíhající Týden uměleckého vzdělávání a amatérské tvorby potrvá do 25. května. „I amatérské umění patří k národnímu kulturnímu bohatství, tak mu pojďme naproti,“ říká moderátorka Jolana Voldánová, která je tváří projektu. Různé akce Týdne se konají po celé republice (podívejte se na stránky projektu).

Vydáno pod