Národní galerie restauruje díky sponzorovi Rembrandtův obraz

Praha - Začalo restaurování jediného Rembrandtova obrazu, který Česko vlastní. Na zkoumání Učence v pracovně, jehož cena by se na aukci pohybovala kolem půl miliardy korun, stát dosud neměl finance. Teď si Národní galerie našla sponzora. Cílem je nejen zjistit dosud neznámá fakta o technice slavného nizozemského malíře, ale hlavně opravit všechna poškození.

Po desítkách let v rukách restaurátorů. Prvním krokem je čištění, během kterého restaurátoři odstraní nepůvodní syntetický lak, který byl na obraz nanesen v předchozím restaurátorském zásahu. Na plátně musí zůstat jen to, co olejovými barvami namaloval sám Rembrandt. Potom se malba šetrně opraví. „Barvy jsou odstranitelné tak, aby restaurátor, který je bude restaurovat zase za čas, mohl tuto retuš dát pryč,“ vysvětluje restaurátor Adam Pokorný.

Restaurátoři také zkoumají, kdy vznikl podpis. Podle toho lze zjistit, zda je obraz pravý. Učenec proto musí na důkladnou prohlídku. Nánosy předchozích čtyři sta let jsou vidět pod ultrafialovým zářením. Rentgen pod všemi vrstvami odhalí, jak postupoval sám Rembrandt. „Díky této metodě jsme zjistili, že Rembrandt učenci namaloval turban a až pak to změnil na baret,“ uvedl například Pokorný. Stejného muže Rembrandt maloval opakovaně, až teď se ale ukázalo, že dokonce i ve stejném turbanu.

Díky sponzorskému daru může Národní galerie restaurovat vzácný Rembrandtův obraz (zdroj: ČT24)

Obraz vytvořil Rembrandt v roce 1634, tedy v době, kdy už dosáhl uznání jako portrétista. Učenec ve studovně se ale měřítkům typického portrétu vymyká. V obraze se snoubí kontrast propracovaných detailů se zanedbanými prvky. Tak třeba levé oko je vykresleno mnohem podrobněji než to pravé, stejně tak by šla srovnávat propracovanost oděvu ze sametu a šperku oproti mlhavému pozadí či nečitelnému textu v knize. Rembrandt však takto Učence namaloval záměrně. Divák hned ví, o co jde, a uvedené detaily mu stačí k tomu, aby v obraze dokázal číst. Umělec byl navíc známý pro svůj hrubý rukopis, což bylo v teorii umění považováno za nejkomplikovanější styl, kterého dosáhli jen ti největší mistři.

Až práce skončí, Učenec se zase vrátí do stále expozice. Už v červnu by měl být k vidění ve Šternberském paláci.

Vydáno pod