Zlatý medvěd míří do Číny, má ho detektivka Černé uhlí, tenký led

Berlín – Čínský film Černé uhlí, tenký led získal zlatého medvěda za nejlepší film 64. mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Překvapivě zastínil největšího favorita kritiků Chlapectví. Americký snímek sice porota označila za inovativní, ale udělila mu pouze stříbrného medvěda. Cenu čtenářů deníku Tagesspiegel si odvezli tvůrci dokumentu Sametoví teroristé, který koprodukovala i Česká televize.

Porotu nejvíce zaujal detektivní příběh Černé uhlí, tenký led od režiséra Tiao I-nana. Film, který získal také cenu za nejlepšího herce, vypráví příběh bývalého policisty, který se zajímá o sérii vražd ve svém okolí a zamiluje se do podezřelé ženy. Film získal hned dvě sošky medvědů: představitel hlavní role Liao Fan byl vyhlášen nejlepším hercem.

Překvapením je až druhé místo pro favorizovaný snímek Chlapectví od amerického režiséra Richarda Linklatera. Ten favorizovali kritici a také porota ho označila za mistra v inovaci, ale udělila mu stříbrného medvěda za režii.

Velký úspěch slaví asijská kinematografie, která získala čtyři z osmi festivalových cen. Do Číny míří Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký výkon pro snímek Slepá masáž. Cenu pro nejlepší herečku převzala Japonka Hau Kurokiová (film Malý dům).

Velkou cenu poroty dostal Grandhotel Budapešť režiséra Wese Andersona (více čtete zde). Ocenění pro film, který otevírá nové perspektivy kinematografie, získalo dílo nazvané Milovat, pít a zpívat. Stříbrného medvěda za nejlepší scénář obdržel německý film Křížová cesta, v níž rodák z Mnichova Dietrich Brüggemann vypráví příběh dívky, která v důsledku konfliktu s autoritativní matkou podlehne sektářskému náboženskému nátlaku.

Menzel ocenil Kena Loache

Cenu čtenářů deníku Tagesspiegel si odvezli tvůrci slovensko-česko-chorvatského dokumentárního filmu Sametoví teroristé (více čtěte zde). Na festivalu se promítal v sekci Forum, která představuje inovativní snímky. Koproducentem filmu o lidech, kteří se rozhodli vzepřít komunistickému režimu, je i Česká televize.

Česká republika byla dále zastoupena spíše symbolicky, když režisér Jiří Menzel ve čtvrtek předal čestného Zlatého medvěda svému britskému kolegovi Kenu Loachovi, který má na kontě třicítku ceněných filmů. Mezi jeho nejznámější díla patří Ladybird Ladybird, Sladkých šestnáct, Jmenuji se Joe a Hledá se Eric nebo Andělský podíl.

Přes absenci jednoznačně přesvědčivého uměleckého počinu letošní Berlinale přineslo několik zajímavých snímků, které slibují výrazný divácký zájem. Mezi ně lze počítat britskou Dlouhou cestu dolů, která vznikla podle předlohy populárního Nicka Hornbyho a ve které se objevil i neméně populární Pierce Brosnan.

Filmoví kritici obecně hodnotí letošní ročník jako průměrný až chudý. Důvodem má být útlum filmového trhu. Na rozdíl od hrané sekce, kde se dle odborníků neudálo nic překvapivého, natož bombastického, se výjimečná díla se urodila především v sekci dokumentu.

Mezi dokumenty kraloval 20,000 Days On Earth režisérské dvojice Iain Forsyth a Jane Pollardová, jehož ústřední postavou je hudebník Nick Cave (více čtěte zde). Zaujala i série dokumentů o Africe v čele s Concetning Violence Gorana Huga Olssona.