Gebauerovy plavkyně zaplavily NoD

Praha - Jednasedmdesátiletý Kurt Gebauer se pohybuje od politiky k erotice. Jeho ironické sochy provokovaly minulý režim, shovívavým sarkasmem ale oslovuje dodnes. Proslul také svými Plavkyněmi, tedy vznášejícími se a plovoucími objekty. Pražská galerie NoD vystavuje sérii děl, která vznikla letos v září z dojmů u bazénu na Petynce.

Nejhezčí pohled na svět je pod hladinou bazénu, alespoň podle Kurta Gebauera, který plavkyně kreslí a modeluje už od školy. Fascinuje ho svoboda a radost z pohybu, ze které pak vytváří snové kompozice. „Nosím si v ruksaku vždycky pár papírů, dám si malý pivo, pokud mě tam nechají a není pozdě. Vždycky žasnu nad tím, jak je ta realita lepší než to, co se mi podaří,“ vypráví výtvarník.

Plavání a pohyb ve vodě je podle něj náhražkou létání, které ho zase inspiruje ve snech. Vznášející se sochy v parcích a ulicích nejsou z bronzu, ale z látky, pletiva a drátů. „Ušil jsem to, vycpal dřevitou vlnou a zavěsil pod strop, což je i přirozenější, nevypadá to tak nebezpečně, když to na vás spadne, a zároveň to vzbuzuje pocit lehkosti,“ vysvětlil Gebauer.

Odlehčené jsou i jeho politické provokace. Od normalizace si nenápadně utahoval z režimu - dobré bydlo politiků zesměšnil Zbytnělým papouškem nebo Dobře krmenou rybkou. Naplněný ironií je i Český rybník, který parodoval chatrné komunistické hodnoty od Lenina, bachaře, estébáka až po pivaře. Nejznámější politickou groteskou Kurta Gebauera se stali trpaslíci.

Trpaslíci Kurta Gebauera
Zdroj: ČT24

Od začátku tisíciletí se vydal novou cestou, kterou si pojmenoval „čistá krása bez ironie“. V roce 2000 tak třeba ve Vltavě nechal potopit pětadvacetimetrovou ženu. Před galerii NoD zase umístil svítící objekty, které doplňují sérii kreseb z Petynky.

Gebauerovy plavkyně zaplavily NoD (zdroj: ČT24)

Kurt Gebauer (17. 8. 1941) studoval na Střední škole uměleckých řemesel v Brně (1955-1956), Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích (1956-1959) a poté na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1965 absolvoval stáž u profesora Otto Herberta Hajka ve Stuttgartu (Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart). V roce 1972 pak u profesora Césara Baldacciniho. V roce 1990 byl jmenován docentem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, v roce 1992 se stal profesorem.

Vydáno pod