Soud musí dodatečně vysvětlit, proč přiklepl Slovanskou epopej Praze

Velkolepé dílo Alfonse Muchy, Slovanskou epopej, čeká další soudní řízení. Nejvyšší soud totiž vrátil zpět na začátek spor o vlastnictví mezi malířovým vnukem Johnem Muchou a Prahou. Podle něj soudy zatím dostatečně nevysvětlily, proč svěřily soubor dvaceti velkoformátových pláten právě hlavnímu městu.

S dovoláním se k Nejvyššímu soudu obrátil vnuk autora epopeje John Mucha. Tvrdí, že se Praha vlastníkem díla nikdy nestala, protože nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovala pro plátna samostatné výstavní prostory. Jeho žalobu už v průběhu roku 2017 zamítl soud a John Mucha neuspěl ani s pozdějším odvoláním.

Právě rozsudky těchto dvou nižších soudních instancí přikázal teď podle advokáta hlavního města Nejvyšší soud odůvodnit. „Není tam vysloveno, že by bylo rozhodnuto nesprávně. Oba rozsudky byly zrušeny a věc se vrátila k novému řízení kvůli jejich odůvodnění,“ uvedl advokát Roman Felix.

„Beru to jako pozitivní zprávu. Advokáti nyní studují rozsudek a podle jejich rady budu pokračovat dál,“ uvedl John Mucha. Původně podal žalobu proto, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala předloni v únoru. Druhým důvodem sporu o vlastnictví bylo, že Praha nesplnila podmínku vybudovat pro epopej nový výstavní prostor.

Odvolací senát sice připustil, že podmínka o nových prostorách existuje, na vlastnictví to ale nic nemění. Původním majitelem děl byl podle zrušených rozsudků pražských soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Slovanská epopej byla od 50. let minulého století vystavena na zámku v Moravském Krumlově a v roce 2011 zamířily obrazy do pražského Veletržního paláce. Praha pro epopej hodlá vybudovat samostatný prostor, v březnu 2017 pražští radní rozhodli o tom, že vypíší architektonickou soutěž na podobu budovy galerie pro epopej na Těšnově.

Loni se poprvé celé dílo vystavovalo v zahraničí. Expozice v Tokiu se stala třetí nejnavštěvovanější výtvarnou výstavou na světě. Momentálně je devět pláten ze souboru součástí výstavy Re:publika v Brně.