Umělci na Staroměstské radnici předvádějí, jak přežít rok

Praha – V prostorách Staroměstské radnice, konkrétně v Křížové chodbě a v Rytířském sále, od 30. 8. do 12. 10. mohou zájemci nalézt pozoruhodnou výstavu Bubec vrací úder, kterou pořádá Občanské sdružení BUBEC. V jejím rámci se představují například Tomáš Bambušek, Milan Cais, Ivana Hanzlíková, Miko Hara, Tomáš Košťál, Vašek Krčál, Tomáš Kubačka, Kurt Gebauer, MICL, Petr Nikl, Čestmír Suška, Daniel Suška, Tereza Vyhnálková, Karel Matouš Zavadil a další čeští i zahraniční umělci. Expozice je otevřena denně: 10:00–18:00 hod.

„Pracuji s odpadem, připadá mi to zábavné. Je to něco, co vytvořili lidi, ale zároveň to jsou nalezené objekty. Já se při této práci cítím svobodně,“ prohlásil „velký recyklátor“ Čestmír Suška, jeden z vystavujících umělců a člen spolku Bubec.

Bubec vrací úder (zdroj: ČT24)

Mottem výstavy je citát řezníka z Řeporyj, kde má spolek ateliér, „Vono přežít rok je někdy umění“. K tomu Suška dodává: „My vždycky ze studia chodíme na oběd do místní hospody, kde vedeme debaty o umění. Touto větou se do diskuse zapojil a nám to přišlo dost trefné.“

Občanské sdružení Bubec provozuje sochařské studio stejného jména v pražských Řeporyjích od roku 2000, kdy se skladová hala proměnila díky nápadu sochaře Čestmíra Sušky v multifunkční ateliér, který realizuje řadu uměleckých aktivit, např. umělecké rezidence, workshopy či sochařské intervence do veřejného prostoru. Asi nejznámější aktivitou sochařského studia Bubec jsou konfrontační výstavy tzv. Art Safari, kdy se současné umění prezentuje přímo v syrovém, industriálním kontextu periferie bez spekulativního vlivu kurátorů, zcela živelně.

Na aktuální výstavě ironicky nazvané Bubec vrací úder vystavují umělci, kteří se sochařským studiem dlouhodobě spolupracují. V druhém plánu pak jde vlastně o pokus rekonstruovat tvůrčí atmosféru sochařského studia v konzervativním galerijním rámci. Součástí instalace jsou fragmenty dílenského vybavení a také autorské performance spočívající v realizaci tvůrčího procesu přímo v expozici.