Bachova Mše h moll - poprvé postaru a bez nánosu patiny

Praha - První česká nahrávka Bachovy Mše h moll s použitím historických nástrojů vznikla díky Collegiu 1704. Soubor interpretující barokní hudbu záznam pořídil na začátku letošního roku a vydává ho nyní na CD.

„V případě Mše h moll nám nešlo o objevení jakési univerzální historizující interpretační pravdy, ale o odvahu nahlédnout na jedno z největších děl hudebních dějin beze strachu z jeho monumentality a s chutí objevit jeho nádherné barvy v původní kráse bez nánosů patiny interpretační tradice,“ uvedl k nahrávce umělecký šéf souboru Václav Luks.

Collegium 1704 se proslavilo objevováním a prosazováním díla nedoceněného barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. Úspěch soubor přivedl k rozhodnutí natočit opus magnum Johanna Sebastiana Bacha, Zelenkova současníka.

„Mše h moll, kterou její první vydavatel Hans-Georg Nägeli označil za největší hudební umělecké dílo všech dob a národů, patří dnes k nejznámějším skladbám klasického hudebního dědictví. Trvale ovlivnila vnímání života a díla Johanna Sebastiana Bacha a založila jeho pověst mimořádného umělce univerzálního zaměření. Především však hudebníky a posluchače stále znovu oslovuje a fascinuje nepřekonatelná kvalita tohoto kolosálního díla,“ upozorňuje Václav Luks.

Na nahrávce zazní Bachova mše v interpretaci sólistů Hany Blažíkové (soprán), Sophie Harmsenové (mezzosoprán), Terryho Weye (alt), Erika Stoklossy (tenor), Tomáše Krále (bas), Mariána Krejčíka (bas) a souborů Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704.

Vydáno pod