Nedotýkej se mě, bručí šokovaný Zlatý medvěd. Berlinale vyhrál sexperiment s českou stopou

68. ročník prestižního filmového festivalu Berlinale vyhrál rumunský experimentální snímek Nedotýkej se mě (Touch Me Not). Web německého deníku Die Welt označil nečekaný triumf za „šokující rozhodnutí“. Režisérka Adina Pintilieová v díle zkoumá hranice lidské intimity a tělesnosti a nevyhýbá se pro mainstreamové publikum neobvyklým projevům lidské sexuality. Na filmu se podíleli producenti z několika zemí včetně České republiky.

Média o filmu Nedotýkej se mě referují jako o kontroverzní a emočně až fyzicky náročné sondě do lidské sexuality. Protagonistka snímku, padesátnice Laura, se snaží zbavit se strachu z doteku a tělesnosti, přičemž překonává vlastní obranné a kontrolní mechanismy.

Dílo si pohrává s hranicí mezi dokumentem a fikcí. Scény, jako například ta, kdy si hlavní hrdinka objedná prostituta, který před ní masturbuje, k čemuž se Laura pro svůj strach z doteku nemůže připojit, a tak jen po odchodu kněze lásky čichá k lůžkovinám, působí o to intenzivněji.

Nedotýkej se mě, bručí šokovaný Zlatý medvěd (zdroj: ČT24)

Laura následně vyhledá služeb dalších sexuálních pracovníků – transsexuální psychoterapeutky Hanny, která v práci k uspokojení klienta používá Brahmse a vlastní tělo, a vousatého Seaniho, který se Lauřinu rezistenci snaží zlomit údery do jejích prsou. Ani tím se ale pro někoho jistě znejisťující výjevy nevyčerpávají.

Některé scény byly natolik explicitní a lišící se od mainstreamového vkusu, že během festivalové projekce opustila sál asi polovina obecenstva, referoval Die Welt. Ti, kteří zůstali, však snímek ocenili hlasitým aplausem, dodal deník.

Na tiskové konferenci po převzetí Zlatého medvěda Pintilieová řekla, že zve diváka, aby zakusil empatii, jinakost a přehodnotil své názory. „Z toho důvodu si myslím, že pro mnoho lidí nebude příjemný, zároveň však vyzývá diváka k dialogu a k tomu, aby se podíval sám na sebe,“ dodala s tím, že snímek „nastavuje zrcadlo“.

Na filmu se podíleli producenti z Rumunska, Německa, Bulharska, Francie a České republiky. Státní fond kinematografie na dílo přispěl částkou 3,9 milionu korun. „S jednou z producentek jsme se setkali při premiéře našeho koprodukčního snímku Cinema, Mon Amour v Bukurešti. Předvedla nám ukázku a my okamžitě věděli, že se na tom chceme podílet,“ popsal již dříve český producent Radovan Síbrt.

Zaujala i polská Tvář

Stříbrného medvěda za nejlepší režii si z Berlína odveze americký režisér Wes Anderson za animák Psí ostrov (Isle of Dogs). Porotci v čele s německým režisérem Tomem Tykwerem ocenili také film Tvář (Twarz) Malgorzaty Szumowské, která kritizuje polské reálie – vliv katolické církve, maloměšťáctví a konzumní společnost.

Cenou pro film, který otevírá nové perspektivy, porotci odměnili paraguaysko-uruguayský snímek režiséra Marcela Martinessiho Dědičky (Las herederas). Drama o stárnoucím lesbickém páru získalo zásluhou Any Brunové i Stříbrného medvěda pro nejlepší herečku.

Nejlepším hercem byl vyhlášen Anthony Bajon, jenž ve francouzském dramatu Modlitba (La Priére) ztvárnil hlavní roli závislého mladíka, který se snaží drogám vzdorovat vírou.

Celkem se letos na divácky nejnavštěvovanějším festivalu světa představilo téměř 400 filmů. Byl mezi nimi i slovensko-česko-rakouský snímek Tlumočník s Jiřím Menzelem v hlavní roli a česko-chorvatský dokument režiséra Jana Geberta Až přijde válka