Recenze: Tři billboardy kousek za Ebbingem nesmíte minout

Tři billboardy kousek za Ebbingem v kinech (zdroj: ČT24)

Britský dramatik Martin McDonagh je doma především na divadelních scénách a jeho režijní a scenáristická filmografie není nikterak obsáhlá, protože si se svými filmovými projekty dává načas. Ale když natočil skvělou černou komedii V Bruggách, zapsal se mezi tvůrce, na které se nezapomíná. Jeho poslední snímek má opět místopisně zabarvený název, opět se odvíjí ve stylu „co si neuděláš, nemáš“ a v žánru černé (tragi)komedie, opět v něm figuruje trpaslík a opět se, po čtyřech Zlatých glóbech, dotkne (minimálně) i oscarových nominací. Jeho Tři billboardy kousek za Ebbingem poutají v českých kinech pozornost od 18. ledna.

I ve svém třetím autorském filmu sází Martin McDonagh na propracovaný scénář s překvapivými zvraty, přesně charakterizovanými figurami, brilantními dialogy a open endem s inteligentní pointou, která přesahuje rámec příběhu.

Jako scenárista dělá, co umí (a není toho málo), aby zápletky nefaulovaly logiku a tragickou story naladil do kontrastní roviny černé komedie. Jako režisér sází na precizně vybraný a perfektně fungující casting, v jehož čele má famózní Frances McDormandová zaděláno na dalšího Oscara (Toho prvního získala za drama Fargo).

Woody Harrelson, Sam Rockwell
Zdroj: CinemArt

Tohle je příběh psaný pro ni a ona je v něm neuvěřitelně nesmlouvavá a tvrdá, přestože je neskonale zoufalá a osamělá. To není jednoduché uhrát a mě nenapadá nikdo, kdo by to uměl lépe než ona. Oscarová policajtka z Farga je zapomenuta, na scénu vstupuje Mildred z Ebbingu, jižanského maloměsta, kde před několika měsíci zavraždili Mildredinu dceru. Pátrání po vrahovi vyšumělo do prázdna, a když Mildred narazí na kraji města na tři nevyužité billboardy, nalepí na ně poselství adresované šéfovi místní policie.

Vyhlásí tak policejnímu oddělení válku, v níž proti ní stojí jako docela sympatický nepřítel Woody Harrelson. Ale kdo mě opravdu dostal, je neskutečně autentický Sam Rockwell jako agresivní buran Jason Dixon. Konečně má roli, kde předvádí, čeho všeho je schopen.

Mrazivá úsměvnost

Tři billboardy kousek za Ebbingem mohou připomenout cynickou atmosféru opusů bratří Coenů, kteří mimo jiné natočili zmíněné Fargo, ale přesto to, co uvidíte, je hlavně autentický a originální Martin McDonagh. Vtipný, nepříjemný, groteskní a zábavný, přesně odměřující smutek, násilí i černý humor a udržující vás v permanentním očekávání, co šíleného jeho bizarní postavy udělají příště. Skvěle napsal a s jistotou odrežíroval brilantně zahranou noirovku, jejíž úsměvnost mrazí.

Už dlouho jsem si něco takhle neužil. Možná, že se Missouri Bůh opravdu vyhnul a lidé si v prázdném světě mohou dělat, co chtějí. Spolu s Mildred doufám, že ne! I když z policejní stanice zbyly jen očouzené trosky a Ebbingská reklamní má dočasně zavřeno. Trpaslík James ale dál sní o tom, co najde pod sukní drsňáka Hayesové (jestli se tam někdy dostane), Mildred a Dixon se chystají na „lov“, po klíně dřímající Dixonovy mámy leze malá želva – a já hrozně chci, aby to ještě nekončilo…