Matematika a logika v umění. Guštar vystavuje v DOXu

Praha – Centrum současného umění DOX poprvé otevírá výstavu umělce Milana Guštara. Jeho jméno je od osmdesátých let spojené hlavně s nezávislým filmem, divadlem či alternativní hudební scénou nebo s audiovizuálním uměním. Většina z vystavovaných děl musela projít ucelenou konstrukcí, existovala totiž jen ve formě poznámek a náčrtů. Zájemci mohou akci navštívit do 14. října.

Osobní patenty, jejichž fyzická forma není hlavní podstatou – tak Guštarovo dílo komentuje kurátor expozice Jiří Černický. „Odhalí-li autor základní princip, považuje dílo za hotové a jeho zhmotnění je pouze ověřením očekávaného,“ nechal se slyšet Černický. Z tohoto důvodu ve výstavě nejsou Guštarovy četné elektromechanické a elektronické instrumenty, které autor považuje jen za předpoklad tvůrčí práce a prostředek k ní. 

Autor výstavy je člověkem mnoha zájmů – věnuje se skládání hudby, programuje nebo konstruuje elektronická a elektroakustická zařízení. Guštarova práce balancuje na hranici vědy, techniky a umění. Zabývá se také matematickými principy v hudbě, teorií tónových soustav, elektronikou, informatikou, aplikovanou matematikou, modelováním a simulací. Matematiku ostatně využívá i při vytváření hudebních kompozic či zvukových instalací. 

Tóny, čtvrttóny i mikrotóny - pro ucho i oko

Výstava potěší ucho hudebních fajnšmekrů. Guštarovi nestačí ani čtvrttónová škála a pouští se přímo do mikrotónů. Jeho přímo magická hudba tvoří velkou část expozice, stojí za to se chvíli zdržet a poslechnout. Hudba je matematika, dá se zobrazit čísly i graficky. Vše na výstavě je logicky propojeno a vše souvisí se vším. V DOXu však nejde jen o čistou logiku svázanou mnoha pravidly, nýbrž o působení smyslového, magického a excentrického světa. 

Guštarovo jméno se už objevilo po boku mnoha výtvarníků jako třeba Davida Černého nebo režiséra Pavla Marka. Projekce ze série experimentálních filmů Mrtvý les a jiný Bulšit vzniklých v prostředí českého undergroundu mezi lety 1983 až 1992 bude 16. září součástí doprovodného programu výstavy v DOXu. Série filmů je propojena naladěním na expresivní estetiku prací Jana Švankmajera. Milan Guštar vystupuje v projektu jako autor hudby.