„Nepřizpůsobivý“ Magor Jirous visí Na zábradlí

Praha – Kavárna Divadla Na zábradlí přikrášlila svůj interiér fotografickou výstavou Ondřeje Němce s názvem Martin Jirous až Magor. Snímky nezkrotného živlu domácí undergroundové scény jsou převážně černobílé a doprovázejí sérii výstav, které začátkem každého měsíce začínají v Café Baru Divadla Na zábradlí a prezentují společné téma nepřizpůsobivosti v různých podobách a významech.

Fotky se snaží odrazit Jirousovu nekonformní povahu – zachytily ho např. se staženými kalhotami vedle Václava Havla v klubu Radost, křepčícího na stole v restauraci Na Slamníku, s vyholeným obrazcem dámského přirození na hlavě v hospodě U Zpěváčků nebo při projevu na Staroměstském náměstí.   

Ondřej Němec se zabývá dokumentární fotografií, u výstavy Magora prý ale fotil jen to, co ho v okolí zaujalo, jak šel čas. I tak měl k Jirousovi blízko. Dokumentoval už totiž undergroundové i chartistické události, jako například koncerty The Plastic People of the Universe nebo pohřeb profesora Jana Patočky.    

„Půjčil mi (Jirous) můj první foťák, svoji starou Flexaretu, a také byl okamžitě nesmiřitelným kritikem mých prvních fotografických pokusů,“ podotkl Němec, který na výstavě představuje i svoji fotografii pořízenou ve čtrnácti letech v roce 1974 po prvním návratu Jirouse z vězení. „I přes všechny jeho pozdější běsy na něj nejvíc vzpomínám jako na Martina, který nás vodil na výstavy, do ateliérů, na koncerty a na výlety, kde jsme prohrabávali smetiště a on nám vysvětloval, co je opravdová krása,“ zakončil autor.

Výstava by měla skončit koncem června.