Recenze: 400 let opery jako na dlani

Vlastně by stačilo uvést název – Dějiny opery – a obsah úctyhodné publikace Carolyn Abbateové a Rogera Parkera by byl jasný. Tak snadné to ale naštěstí není.

Předem je dobré předeslat, že kniha je určena především posluchačům, kteří mají prostě rádi operu a chtějí se o její dlouhé historii – ostatně kniha má podtitul „poledních 400 let“ – dozvědět něco víc, než zjistí jen z operních programů, přebalů desek či úvodů před rozhlasovými přenosy.

Autoři tím zároveň záměrně rezignují na akademický přístup, který by šel jistě do větší hloubky, předpokládal by však výrazně poučené, hudebně vzdělané čtenáře. Aby ale text přiblížili běžným čtenářům, nezatěžují jej ani notovými ukázkami, ani běžnou muzikologickou hantýrkou.

Dějiny opery
Zdroj: Argo

A přestože jsou oba uznávanými odborníky, rozvazují si tímto přístupem ruce k daleko širšímu pohledu, například k úvahám o existenci „zázračna“ v opeře, tedy o její zálibě v neskutečnu. Zdánlivě banální postřeh, když si ovšem uvědomíme, jak málo se opera zaobírala všedním životem, náhle získává tvrzení o volném přístupu libret k realitě jinou váhu. Obdobných neotřelých pohledů je kniha plná, odlišuje se tak od „běžných“ hudebních, přesněji operních dějin.

Od klasiky po současnost

Celkem pochopitelně věnují autoři pozornost především klasické opeře, hlavně tedy čtyřce Mozart, Rossini, Verdi a Wagner, přičemž díla těchto velikánů rozebírají podrobněji, opět ale vůči čtenářům velice vstřícně. Velkým kladem pak je zařazení současnějších děl, a to nejen oper například Leoše Janáčka či Dmitrije Šostakoviče, ale také minimalisty Philipa Glasse či experimentátora Krzysztofa Pendereckého a Johna Adamse.

Vznikla tak kniha velice potřebná, zvláště uvědomíme-li si, že v posledních padesáti letech počet operních inscenací výrazně narostl, jejich záznamy vycházejí na DVD, přenáší se po celém světě internetem a můžeme si tak na ně zajít do kina. Opera je dnes dostupná ohromnému množství zájemců – a ti toho také využívají. A jistě si rádi o svých oblíbených dílech přečtou – a třeba právě ve zmiňované, velice kvalitní publikaci.

Carolyn Abbateová, Roger Parker: Dějiny opery, posledních 400 let; v překladu Roberta Novotného vydalo nakladatelství Argo, 2017.