Barytonista Jiří Rajniš míří do Semperoper. Je to čest i zodpovědnost, říká

Šestadvacetiletý barytonista Jiří Rajniš se od nové sezony stane členem mladého ansámblu drážďanské Semperoper. Minimálně během následujících dvou sezon má tak šanci si v tomto vyhlášeném operním domě zazpívat malé nebo střední role. Jak se na drážďanské účinkování těší, prozradil v rozhovoru.

Video Události v kultuře
video

Rozhovor s Jiřím Rajnišem

Jak se člověk dostane do angažmá v tak slavném operním domě?

V mém případě šlo o velkou náhodu. Končilo mé působení v Landestheater Coburg, objížděl jsem tedy konkurzy a přes mého agenta jsem se dostal na konkurz v Drážďanech. Nebral jsem ho ani zvlášť vážně - a zanedlouho přišel mail, že by mě chtěli. 

Je to zatím váš největší profesní úspěch?  

Určitě je. Drážďanská opera je jedním ze sedmi nejslavnějších operních domů na světě. Angažmá v Semperoper je pro mě velká čest, beru ho ale zároveň jako velkou zodpovědnost. 

Budete mít šanci zpívat malé a střední role. Potkaly vás ale už i ty velké. Tušíte, jaké konkrétní vás v následující sezoně čekají? 

Nabídli mi krásnou várku rolí v už hraných produkcích. Některé z nich jsem ztvárňoval už i v jiných divadlech. A ač bylo upozorňováno, že jde o typ angažmá pro začínajícího pěvce, v mém případě přihlédli k tomu, že mám zkušenosti také s velkými rolemi na menších i větších scénách. Takže budu zpívat například Schaunarda v Pucciniho opeře La Boheme, kterého jsem ztvárnil už v Coburgu.

Operní konkurence je veliká. Už jste přišel na to, co musí pěvec v sobě mít, aby vzbudil zájem operních domů?

Osobně dávám důraz na herecké zkušenosti. 

Studoval jste kromě operního zpěvu také činohru…

A ta průprava se zúročuje. Zejména na zahraničních scénách vyžadují režiséři i určité herecké možnosti. 

Oba vaši rodiče jsou operní pěvci. Uvažoval jste vůbec někdy o jiné profesi?

Přemýšlel jsem několikrát, co bych mohl dělat jiného, ale od čtyř let jsem operou pohlcen. Kromě zpívání mě láká operní režie. Rád jsem kreslil, navrhoval scény, kostýmy, takže bych chtěl v tom oboru pořád zůstat.

K jakému repertoáru vás to nejvíc táhne? Rozptyl máte zatím poměrně velký: zpíval jste Mozarta, Čajkovského, Orffa…

Nejlepší pro můj hlas a věk je Mozart. To je nejpodstatnější skladatel pro mladého pěvce a jeho rozvoj.