Národní divadlo se naposledy rozloučilo s pěvkyní Evou Děpoltovou

Národní divadlo se naposledy rozloučilo s pěvkyní Evou Děpoltovou (zdroj: ČT24)

Národní divadlo se v pondělí naposledy rozloučilo s operní pěvkyní Evou Děpoltovou. Významná sopranistka a dlouholetá sólistka první scény zemřela minulý týden v 71 letech. Proslula především hlavními rolemi v operách Bedřicha Smetany. Ceněna byla pro silný, emotivní projev a pro široký repertoárový záběr. Úspěchy slavila také v zahraničí.

„Eva Děpoltová byla zaprvé mimořádně srdečný a oblíbený člověk a jako umělkyně měla neuvěřitelně široký repertoár. V poslední době na ni hodně myslíme, protože chystáme novou inscenaci Libuše, kterou ona zpívala s ohromnou láskou. Měla k té roli, která patří k nejprestižnějším v českém repertoáru velmi vřelý vztah a zpívala ji několik desetiletí,“ vzpomínal na zesnulou pěvkyni ředitel Národního divadla Jan Burian.

Na začátku byl bigbít

Emeritní sólistka první scény zemřela v neděli 16. července. Známá sopranistka se poslední měsíce léčila z těžké nemoci. Sólistkou opery Národního divadla byla 25 let, na první české scéně zpívala Manon Lescaut, Mozartovu Donu Annu a Hraběnku ve Figarově svatbě, Beethovenovu Leonoru, Smetanovu Anežku a Krasavu. Vynikala v mozartovských postavách, velmi blízká jí byla tvorba Antonína Dvořáka. Na řadě koncertů v Česku i zahraničí vystupovala jako host České filharmonie.

Eva Děpoltová
Zdroj: Zuzana Humpálová/ČTK

Eva Děpoltová se narodila 5. srpna 1945 v Bratislavě. Absolvovala pražskou AMU, její pěveckou techniku zásadně ovlivnila profesorka Zdeňka Ziková. Již v době studia vystupovala mimo Prahu i v Národním divadle (Mařenka, Milada). Ještě před operní kariérou se však, podobně jako třeba Eva Urbanová, věnovala jinému žánru: zpívala s bigbítovou kapelou.

Razantní Milada

Do operního světa vstoupila později než její vrstevnice, prosadila se ale razantně. Debutovala už v době studií, když téměř bez zkoušky vstoupila na operní jeviště v Ústí nad Labem, aby tam ztvárnila roli Milady v Daliborovi. Ta se později stala jednou z jejích nejoblíbenějších.

V roce 1973 se stala členkou opery Státního divadla v Ostravě, odkud posléze přešla do Bratislavy. Během svého působení v Ostravě a ve Slovenském národním divadle vytvářela významné role světového i českého repertoáru, které jí brzy otevřely cestu na zahraniční scény. K nim patřily zejména Turandot a Lady Macbeth, s níž hostovala v Německu, v Istanbulu a Teheránu; Violettu zpívala v Düsseldorfu, ve Frankfurtu nad Mohanem Káťu a s Peterem Dvorským vystoupila v Prodané nevěstě.

Eva Děpoltová spolupracovala s rozhlasem, televizí i gramofonovými firmami, mimo jiné se podílela i na mnoha kompletních operních nahrávkách: Šárka, Dalibor, Libuše, Hubička, Šelma Sedlák, Eva, Lucerna, Don Giovanni nebo Řecké pašije. Nahrávka opery Bohuslava Martinů Hry o Marii, v níž ztvárnila roli Pascaliny, získala prestižní Prix Caecilia.