Tři umělci vyjadřují pohnutí z nehybnosti začátku

Narodili se v jedné zemi a teď žijí a tvoří někde jinde. Zkušenosti z emigrace se často projevují i v tématech, se kterými umělci pracují. Právě jimi se zabývá nová výstava Nehybnost začátku v pražské Polansky Gallery, která prezentuje práce tří kosmopolitních umělců.

Video Události v kultuře
video

Nehybnost začátku v Polansky Gallery

Sung Tieu pochází z Vietnamu a momentálně žije v Londýně. Většinu času ale strávila v Berlíně, kde byla v kontaktu s místní vietnamskou komunitou. Kontaktovala Vietnamky pracující v nehtových studiích. 

„Dala ženám metalické panely a požádala je, aby na ně namalovaly cokoliv, co je napadne. Panely rozdávala v různých nehtových salonech a po několika týdnech se tam vrátila. Zajímalo jí, nakolik jsou různorodé a zda mají uměleckou kvalitu,“ podotkla k záměru umělkyně kurátorka výstavy Christina Gigliotti.

S netradičními materiály pracuje i Mirak Jamal. Sbírá je na ulici, vytváří z nich koláže anebo do nich vyryje kresby. „Někdy dělám spontánní věci, někdy vytvářím složitější kompozice. Většinou pracuji s levným stavebním materiálem. Ten dávám buď jako fragment, anebo z něj vytvořím celé dílo,“ popsal svou tvorbu umělec, který se narodil v Teheránu a v současnosti pobývá v Berlíně.

„Chtěla jsem rozvinout téma cesty a s tím spojený pocit, když někam přijíždíte nebo odjíždíte. Jak zmatený nebo nostalgický u toho můžete být.“

Christina Gigliotti

kurátorka

Součástí výstavy v Polansky gallery jsou i objekty české umělkyně Anny Ročňové. Vytváří je převážně z přírodních materiálů, instalace tak přirozeně mění svojí podobu vlivem času. Hlavními motivy výstavy je právě plynutí času a pomíjivost životných zkušeností. Pocit nejistoty, který člověk může mít na začátku nové etapy svého života.

Nehybnost začátku mohou díky dílům tří umělců pocítit návštěvníci Polansky Gallery do 15. července.