Zprávy z Cannes: Vrcholem festivalu je seriál Top of The Lake. První sérii vysílala ČT

Šestihodinový maraton nového televizního seriálu Top of The Lake 2: China Girl z produkce BBC na filmovém festivalu v Cannes zakončily ovace příznivců, kteří si ho vychutnali na velkém plátně. Festival nabídl ochutnávku prvních dvou dílů a v paralelní projekci všech šest dílů, což se ukázalo jako velmi prozíravé. Seriál je totiž naprosto chytlavý a šestihodinovou projekci vydrželi téměř všichni.

Hvězdy druhé série Top of The Lake: Gwendoline Christie, Elisabeth Moss a Nicole Kidman
Zdroj: Reuters Autor: Stephane Mahe

Série byla zařazena mimosoutěžně jako speciální uvedení, podobně jako první dva díly nové řady kultu Twin Peaks od režiséra Davida Lynche. Festival tak reaguje na nové trendy v audiovizuálním průmyslu, jehož silnou a kvalitní součástí se televizní tvorba stává stále evidentněji.

Stíny nad jezerem

První sérii Top of the Lake vysílala také Česká televize pod názvem Stíny nad jezerem. Nový thriller režisérské dvojice Jane Campionová a Ariel Kleiman je plný dějových zvratů a napětí, které se drží po celých šest epizod až k nečekanému rozuzlení. Detektivka Robin Griffinová v podání americké herečky Elisabeth Mossové je zpět a v nové sérii jí sekundují i australské hvězdy Nicol Kidmanová a Ewan Leslie v roli rodičů, kteří čelí výpadům své adoptivní dcery. Především ale funguje herecká chemie s hereckou kolegyní Gwendoline Christie, s níž Mossová tvoří nesourodý detektivní pár. Christie je doslova nepřehlédnutelná nejen kvůli své výšce 191 cm, ale světovou popularitu získala i díky roli ze seriálu Hra o trůny.

Hlavní hrdinku Robin zastihneme v novém prostředí a v nedobré psychické kondici. Ostatně každý detektiv ve filmu či v literatuře se obvykle potýká se svými osobními problémy a více či méně řeší svou osamělost. Zatímco první série se odehrává v odlehlé části Nového Zélandu, ve druhé sérii se ocitáme uprostřed životem kypícího australského velkoměsta Sydney. Robin si musí udržet respekt v detektivním oddělení ve východním okrsku. Ten zahrnuje pás působivých městských pláží v čele s nejslavnější Bondi, na niž v úvodu vyplave kufr s mrtvolou čínské dívky.

Rozběhne se vyšetřování prokládané scénami z osobního života. Robin trpí nočními můrami z nepodařené svatby a především z pocitu viny, že dala před sedmnácti lety svou dceru k adopci. Příběh diváky zavede do prostředí prostituce, do nevěstinců, do špinavých zapadlých příbytků s cizinci, ale také na mnohaproudové dálnice a mosty přes mořské zálivy, na útesy, na písčité pláže, vše olemované panoramatem velkoměsta.

Děj se točí kolem tématu mateřství, jehož doteky vyplouvají na povrch v podobě umělého oplodnění, ilegálního náhradního mateřství, adopce. Na první pohled by se zdálo, že je v příběhu příliš mnoho ženského elementu, ale je to všechno velmi pečlivě a promyšleně dávkované. A žena detektiv se ve filmu ani v literatuře neobjevuje tak často. Zde navíc pohled z perspektivy ženy režisérky příběhu dává silný punc ženskosti, nikoliv ale punc hysterického feminismu. Celá série je vyprávění o mateřství, o vztahu mezi rodiči a dětmi, o potřebě lásku dávat i přijímat.

Zatímco soutěžní filmy v Cannes letos spojuje rozvleklost kvůli dlouhé stopáži, tady šest hodin divák ani nepostřehne. Seriál Top of the Lake 2 je filmovou precizností a svým dokonale odstupňovaným příběhem jedním z vrcholů festivalu. Série bude mít premiéru v USA v září a fanoušci určitě nebudou rozčarováni.

Twin Peaks bez tajemna

Druhý uvedený seriál Twin Peaks už takové prvotní nadšení nevyvolal. Detektiv FBI Dale Cooper (Kyle MacLachlan) je tu po 25 letech znovu, v zapadlém americkém městečku dojde k brutální vraždě. Ale poněkud je potlačeno tajemno, které bylo pro Lynchovo Twin Peaks charakteristické. Filmařsky je dokonalé, obrazy reálné i neskutečné jsou čistě nasnímané, ale dostávají se možná ke hranicím manýry.

Možná Twin Peaks více ocení skalní fanoušci legendárního seriálu. Ostatně i v Cannes se objevili diváci, kteří negativní hlasy na svou legendu neradi slyší. První díly nové série už proběhly na kanálech Showtime a HBO. Oba seriály v Cannes ale ukazují, že filmaři vítají možnost rozsáhlejšího vyprávění a diváci ji s radostnou závislostí přijímají.