Roman Týc se hrabe v historii, kulkám se nevyhýbá

Im Boden, tedy V zemi, nazval výtvarník a člen skupiny Ztohoven Roman Týc svou výstavu v pražské DSC Gallery. Prostřednictvím kulek z Kobyliské střelnice nebo hromadami hlíny se zbytky zbraní se vyrovnává s násilnými činy svých předků i, jak říká, krutou historií země.

Zbytky kulek z Kobyliské střelnice jako jepice

Zdroj: DSC Gallery

Na Kobyliské střelnici, která sloužila jako nacistické popraviště, našel Týc zbytky kulek, vytvořil z nich okřídlený hmyz podobný jepicím. „Kolikrát jsem našel ty kulky úzké už jen dva milimetry, takže myslím, že to byla poslední šance je ze země vyjmout a zakonzervovat. Symbolikou jepic jsem do nich jednoduše vrazil symbol pomíjivosti života,“ doplnil Týc.

Sám říká, že hrabal v místech, kde se v zemi hrabat nemá, aby našel to, co se mělo rozpadnout na prach. Do obrazů vepsal konkrétní data. Počet okřídlených kulek odpovídá tomu, kolik v určitý den popravili nacisti lidí.

Video Události v kultuře
video

Roman Týc se hrabe v historii

K tématu i k hledání jednotlivých příběhů v zemi přivedla Týce historie vlastní rodiny. Až po letech zjistil, že jeho děda byl členem revolučních gard, rabujících jednotek, které se po válce aktivně podílely na vyhánění Němců ze země.

„Jestliže naše společnost na konci války vyhnala, popravila a jinak perzekvovala jednu třetinu obyvatel, a to jen proto, že ti lidé mluvili jiným jazykem, a jejich majetek jsme jim ve jménu státu a zákona zabavili, tak i my, další generace, jsme za chování našich předků zodpovědní a této zodpovědnosti se nemůžeme zříct jednoduchou frází, že doba byla složitá a ‚nerejpej se v tom'.“ 

Roman Týc

Směrem k okřídleným kulkám jsou na výstavě otočeny tři hlavy, představující českého, ruského a německého vojáka. „Dělal jsem je z vepřových žaludků, protože můj děda si v pohraničí vykamarádil dům po Němcích a ten dům byl shodou okolností po řezníkovi,“ vysvětlil Týc.

Vystaveny jsou i přemalované části textu Máchova Máje, odkazují mimo jiné i k přetírání německých nápisů po válce. Rozpadající se předměty  ve výtvarném konceptu Romana Týce zůstanou jako přímé svědectví doby v DSC Gallery do 13. června.