Moderní umění je spirituální, prokazuje Boštík se Šimotovou

Jejich tvorbu lze chápat jako výtvarnou meditaci nebo jako spirituální cestu. Dvě solitérní postavy české scény zároveň patří k nejvýraznějším uměleckých osobnostem své generace. Pozdní díla Adrieny Šimotové a Václava Boštíka vystavuje pražská Galerie Pro arte.

Video Události v kultuře
video

Výstava ukazuje pozdní tvorbu Boštíka a Šimotové

Dvě zásadní postavy českého moderního umění představuje ve své pražské galerii investiční fond Pro arte. Pozdní díla Adrieny Šimotové (1926 až 2014) a Václava Boštíka (1913 až 2005) vystavuje v pražském Vratislavském paláci v ulici Tržiště až do pátého května.

Cestou je geometrie nebo tělo

Přes zdánlivě rozdílné formy mají oba umělci podle autorů výstavy mnoho společného. „Dobře se také znali, především přes manžela Šimotové Jiřího Johna, působili spolu ve skupině UB 12,“ upozornila kurátorka fondu Alexandra Špoková. Boštíkovi i Šimotové byly blízké experimenty s různými výtvarnými formami. Materiál pro ně představoval pole k vyjádření principů harmonie a řádu, uvažuje kurátorka.

Video Na plovárně - Adriena Šimotová
video

Na plovárně s Adrienou Šimotovou

Za harmonií však každý šel jinou cestou: Boštík tvořil spíše liniové malby a geometrickou abstrakci. Základní lidské otázky uchopoval pomocí prostých tvarů, her světla nebo kombinace barev. „I když oba umělci, jak Šimotová, tak Boštík se velmi silně zabývali spiritualitou a duchovními tématy, tak vidíme, že Boštíkův přístup je strukturovanější, daleko více ho zajímá nebeský řád,“ uvažuje Alexandra Špoková.

Díla Šimotové jsou výrazně fyzičtější, často vznikají přímým kontaktem s lidským tělem. Šimotová jako málokdy spojila výtvarnou práci s vlastním životem. Emoce, prožitky i osobní tragédie doslova otiskovala do své práce. „Umělkyně chtěla být ve větším kontaktu s papírem, čili přistoupila k tomu, že otiskuje své tělo. Nanáší pastely a uhly přímo na sebe a pak sebe otiskuje do jemných papírů,“ popisuje kurátorka výstavy.

Od obou autorů výstava představuje díla z pozdních let. „Jsou naléhavější ve svém projevu, nebojí se na sklonku života vyjádřit všechno, co cítí,“ řekla Špoková. „Na sklonku života vydali silně niterné svědectví o duchovní cestě člověka v nelehkých dobách. Krystalická jasnost až naléhavost jejich tvůrčího vyjádření dává připomenout nezpochybnitelný význam spirituality v moderním umění,“ dodává kurátor Adam Hnojil.

Vystavená díla pocházejí z portfolia fondu Pro arte. Specializovaný fond umožňuje akcionářům investovat formou nákupů uměleckých děl. Využívá k tomu tým historiků umění, restaurátorů a ekonomů a systematicky buduje kolekci moderního a současného umění. Návštěvu galerie je lépe domluvit předem, vstup je volný.

Uložit