Každý den jiná identita, každý den jiná vražda

Praha – Francouzský režisér Leos Carax se po třinácti letech vrací na scénu. A hned ve velkém stylu – jeho snímek Holy Motors patří k těm nejoceňovanějším snímkům letoška. Propojuje v něm showbusiness a umělecké postupy. Film se nyní dostává i do domácích kin. V těch světových láme rekordy návštěvnosti, ale to už je jen detail…

Zázrak pro každého, kdo se umí dívat: takové přirovnání si drama o tajuplném Oscarovi vysloužilo. Enfant terrible současné kinematografie zkouší hranice filmového média. 

„Vždycky jsem měl rád to, co je přitažlivé a zároveň morbidní. Co nevlastníte, jen si půjčujete - jako bublinu, nebo právě jako film,“ vyjádřil se Carax. 

Maskéři Holy Motorssi při vytváření nejspíš trochu opotili čela. Hlavní hrdina totiž střídá na pozadí mizející Paříže identitu jako ponožky, což znamená dokonalé masky. Svět limuzín, okouzlujících světel a lidská gesta, jež snímají neviditelné kamery. Rodák z předměstí hlavní francouzské metropole natočil takzvaný artový film, do nějž obsadil Denise Lavanta, Evu Mendes nebo dokonce zpěvačku Kylie Minogue. 

„Leos mě často uváděl do rozpaků. Jeho poznámky ke scénám byly provokativní, záleželo mu na každém úsměvu a gestu. Přišla jsem si, jako kdybychom společně netočili film, ale malovali obraz,“ popsala detaily natáčení popová diva. Kylie mu doporučila kolegyně z branže, a jakmile ji uviděl, označil ji za „anděla moderní doby“. 

Porotci z Cannes si teď po strhujícím úspěchu Holy Motorssypou popel na hlavu. Ozývají se totiž hlasy, že měl Zlatou Palmu získat právě Carax. Nic však nejde vrátit.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)