Filmová upoutávka týdne: Umírání Ludvíka XIV. s francouzskou filmovou legendou

Experimentální španělský tvůrce Albert Serra se pustil do historického materiálu o smrti monarchy Ludvíka XIV. Film měl premiéru na loňské přehlídce v Cannes a čeští diváci ho měli šanci vidět v rámci Festivalu francouzského filmu. V hlavní roli se objevuje legenda francouzské kinematografie Jean-Pierre Léaud, který hraje už od padesátých let a spolupracoval například s Francoisem Truffautem na snímku Americká noc.

Píše se rok 1715. Ludvík XIV. se vrátil z lovu a ve své noze pociťuje bolest. Přichází horečky, které značí začátek konce francouzského monarchy. Zatímco po většinu času leží ve své posteli, kolem něj se to hemží doktory a poradci, kteří buď řeší jeho zdravotní stav, nebo obavy z toho, co bude po více než sedmdesáti letech jeho vlády. Ludvík XIV. přezdívaný Král Slunce totiž panoval nejdéle ve francouzské historii. Gangréna si ale nevybírá.

Film si odbyl svoji premiéru na loňském festivalu v Cannes, byl ovšem zařazen pouze v rámci zvláštního uvedení. V soutěži, v níž nakonec triumfovalo britské sociální drama Já, Daniel Blake, se utkaly tituly jako Julieta Pedra Almodóvara, Paterson Jima Jarmuse, Toni Erdmann Maren Adeové nebo také Klient Asghara Farhadiho, který minulý týden zabodoval v kategorii cizojazyčných filmů na Oscarech.

Od Dona Quijota k Ludvíkovi XIV.

Španělský tvůrce Albert Serra, který vlastně film ani nevystudoval, tak sice neměl šanci utkat se s nejlepšími, přesto to nebylo jeho první účinkování na jedné z nejprestižnějších přehlídek. Už před deseti lety se se svým druhým filmem, který byl svéráznou adaptací příběhu Dona Quijota, dostal do jedné z vedlejších kategorií. S experimenty pak pokračoval v krátkometrážních dílech a před třemi roky zase v Historce o mojí smrti svedl dohromady Casanovu a Drákulu.

S výraznou postavou pracuje i v posledním díle, tentokrát se ale obrátil čistě k historii, přičemž co nejvěrnější zachycení událostí kolem Ludvíkova umírání je jedním z hlavních motivů díla. Pomáhá mu při tom herec Jean-Pierre Léaud, který podle některých ohlasů předvádí v titulní roli nejpůsobivější výkon od jedné ze svých nejranějších rolí ve filmu Nikdo mne nemá rád z roku 1959.

Tehdy to byla první a ne poslední spolupráce s režisérem Francoisem Truffautem. V hlavní roli se Léaud objevil například i v Americké noci. Za svou kariéru ale herec natáčel i pod vedením Jeana-Luca Godarda nebo Bernarda Bertolucciho. Teď jeho zkušeností využil i Serra.