Recenze: Okoralý Logan: Wolverine se loučí ve fantastické formě

Je unavený, jetý a prokletý. Osamělý komiksový super macho, který píše svůj nekrolog zkrvavenými vysouvacími drápy ve skutečném světě, kde ikony i lidé umírají. Logan: Wolverine se loučí a díky fantastické seanci režiséra Jamese Mangolda a nadskutečného Hugha Jackmana, který do toho dal všechno, se nám po něm bude zatraceně stýskat.

Píše se pochmurný a osudový rok 2029. Nemocný svět už není takový, jaký býval, neboť mutanti jsou zásadně ohrožený druh. Již pětadvacet let se údajně žádný nový nenarodil a poslední z posledních přežívají v opuštěných ruinách bývalé tavírny rudy, někde v odlehlém zákoutí mexické hranice u El Pasa. Logan se živí jako řidič limuzíny na objednávku, a když přijde z rachoty, stará se spolu s albínem Calibanem o zestárlého Charlese Xaviera, jehož je třeba držet zdrogovaného v ocelové nádrži.

Nejnebezpečnější mozek na Zemi totiž trpí degenerativním onemocněním, což z Profesora činí nevypočitatelnou zbraň hromadného ničení, kterou se Logan snaží mít pod kontrolou. Jakoby sám neměl svých starostí dost, se starými ranami, které se už nehojí jako dřív, se zhnisanými klouby, z nichž už jeho adamantiové drápy nevyjíždějí tak razantně, a s chlastem, v němž se snaží utopit svoji samotu.

Když namakaný Australan Hugh Jackman vyhrál v roce 2000 casting, v němž otec X-Menovské série Bryan Singer hledal vhodný typ pro agresivní figuru bojovníka Wolverina (o kterou se tehdy utkal i s Melem Gibsonem či Russellem Crowem), netušil, že to bude jeho role osudová. A jestliže o tom někdo někdy pochyboval, jsou po tomhle oslnivém rozloučení všechny pochybnosti rozmetány. Jedna z největších hvězd marvelovského universa tu dosáhla až na absolutní vrchol a to nejlepší si nechala nakonec, v němž se kříž promění v symbol X-Menů. Odchod ze scény je provázen přívalem charismatu, testosteronu a brutální akce.

Logan je na konci svého příběhu pořádně ošoupaný a zdánlivě odepsaný. Ale pořád tu je! Protože je tu někdo, kdo je mu nápadně podobný a komu musí pomoci. I když ví, že ti, kterým pomáhá, končí zpravidla špatně. Ale malá Laura, jejíž páráky si nezadají s těmi jeho, to možná změní.

Na dně, na šrot, na doraz

Záporáci už mají Logana na lopatkách, ale to dobře neodhadli energii, kterou tenhle unavený bojovník dokáže (když má motivaci) ještě vydolovat ze svého adamantiem prošpikovaného skeletu. A také z něčeho, co připomíná rozervaný otisk bolavé lidské duše, utopené v krvi, což je nová, přidaná hodnota, která Logana činí v rámci série výjimečným a unikátním. S nadsázkou lze říci, že je zosobněním podílu Jackmana a Mangolda na polidštění mutanta, které mu neuvěřitelně sluší, přestože (nebo spíš právě proto), že je tak parádně omlácený.

Vypadá to, jako by si nejvýživnějšího, nejbrutálnějšího a nejsympatičtějšího Wolverina nechával Mangold až na konec jeho cesty a tenhle film je super konečná a nejlepší možné rozloučení s Loganem i Charlesem. Za sedmnáct let ušel Hugh Jackman se svojí figurou hodně dlouhý kus cesty, od nabušeného Rosomáka k ošoupanému Loganovi, který se naučil žít s tím, že ubližovat zlým hajzlům není špatné, a na plné pecky chlastá, bojuje a zápasí s tím, aby zvítězilo jeho lepší já.

Logan je přesvědčivý ve své zranitelnosti i v explozích animální agrese a rukodělné řezničiny. Skvěle ho doplňuje Patrick Stewart, který balancuje mezi neovladatelnými záchvaty a záblesky staré moudrosti, albínský Stephen Merchant, který jako by si sem odskočil z plesu upírů, a jedenáctiletý objev Dafne Keenová, jež puštěna ze řetězu předvádí věci, kvůli kterým je tenhle snímek do patnácti let právem nepřístupný. Záporákem, bez něhož se děj neobejde a který tvrdí komiksovou muziku, je všeho schopný ranař Boyd Holbrook, jemuž již jen vlažněji sekunduje Richard E. Grant, který má vlastně celou vidláckou partu na povel.

Špičková komiksovka

Je to drsné, špinavé, krvavé, nepříjemné a k sežrání, podporované atmosférickým vizuálem kameramana Johna Mathiesona (Gladiátor) a s přehledem aranžovanou akcí, kterou koloruje výrazný soundtrack Marca Beltramiho. Špičková komiksovka, kde si všechno dokonale sedlo. A také neuvěřitelně intenzivní, zábavná a nekompromisní popkornová extáze, která vás chytí, sjede a nepustí. Perfektní mix z ingrediencí westernu, road movie, komiksu, ale také špetky noirovky a rodinného dramatu. Jak řekl Logan: „Tenhle svět už není jako dřív!“ Bez něj to platí dvojnásob. Ale rozloučil se úžasně. Měli byste být při tom!