Národní divadlo Brno vyvezlo Věc Makropulos do Hongkongu

Věc Makropulos slaví úspěch v Hongkongu (zdroj: ČT24)

Ohlas publika i pozitivní kritiky získalo Národní divadlo Brno v Hongkongu za uvedení Věci Makropulos. Janáčkova opera o nesmrtelnosti zazněla na 45. ročníku tamního Festivalu umění, největší kulturní přehlídky v Asii. Brněnský soubor v programu na konci února uvedl také několik koncertů s hudbou Janáčka a Dvořáka.

Hongkongský festival už před lety viděl Janáčkovu Jenůfu, operní adaptace Čapkovy hry Věc Makropulos měla v Asii premiéru. Téma nesmrtelnosti je japonské kultuře blízké, příběh tedy u asijských milovníků opery resonuje, hudba je ovšem pro publikum náročnější. „Je to tak zhuštěný kus. Během dvou hodin musíte odvyprávět příběh trvající tři sta let, a to velmi obtížným jazykem a neznámou hudbou,“ podělil se o své dojmy jeden z návštěvníků představení.

S češtinou si musela poradit i švédská sopranistka Annalena Perssonová v hlavní roli Emilie Marty. „Musíte projevit všechny možné emoce, a to je moc pěkné. Dokonce i když jde většinou o hořké emoce,“ podotkla. Jejími partnery na jevišti byli čeští pěvci Svatopluk Sem nebo Aleš Briscein.

Brněnská inscenace patří mezi hlavní události programu. Ten čítá na 150 představení, od divadelních dramat přes tanec až po třeba kantonskou operu. Hongkongský Festival umění je nejprestižnější a největší v Asii, každoročně zve nejlepší soubory z celého světa. Letos kritika oceňuje velkou originalitu a moderní přístup - a jako příklad uvádí právě Věc Makropulos.

Orchestr Národního divadla Brno odehrál v Hongkongu i další Janáčkovy kusy - Sinfonettu, Věčné evangelium, Glagolskou mši - a také oratorium Antonína Dvořáka Stabat Mater.