Iva Bittová se ohlíží přes orchestrální Zvon

Praha - Sedm let po zatím posledním autorském albu Elida vydává Iva Bittová novou nahrávku. Desku s názvem Zvon, která obsahuje její převážně starší skladby v úpravě pro symfonický orchestr, nahrála s Pražskou komorní filharmonií s dirigentem Davidem Švecem a řadou hostů.

Projekt orchestrálních úprav písní Ivy Bittové vznikl v omezenějším rozsahu sedmi skladeb původně pro zahajovací koncert festivalu Struny podzimu 2009 s Pražskou komorní filharmonií. O rok později byl z popudu zlínské filharmonie Bohuslava Martinů rozšířen na celovečerní program a letos opět upraven pro účely studiové nahrávky.

"Album Zvon je pro mě jakousi satisfakcí a ohlédnutím se zpět za celou mojí hudební dráhou, od úplného počátku až k autorské tvorbě. Jsou to většinou písničky, které vznikaly jen v kombinaci housle-zpěv-kytara. Ale třeba Beata Hlavenková mi říkala, že v těch houslových partech a zpěvu slyší celý orchestr. A já jsem to měla stejné, když ty písně původně vznikaly," říká Bittová.

Kromě skladatelky a klavíristky Beaty Hlavenkové je autorem orchestrálních aranžmá také Petr Ostrouchov, skladatel a majitel vydavatelství Animal Music, u něhož Zvon vyšel (ve spolupráci se Supraphonem). Nahrávka nabízí skladby vzešlé ze spolupráce s Vladimírem Václavkem, s Pavlem Fajtem, skupinami Dunaj a Čikori i ze sólových projektů.

Jedinou novinkou je píseň Větvička. Na nahrávání se podílel vokální soubor Schola Gregoriana Pragensis a lidový sbor Grunik z Ostravice, který se před deseti lety zúčastnil nahrávání lidových písní pro film Želary. V něm Bittová ztvárnila jednu z hlavních rolí a Ostrouchov složil hudbu. „Myslím, že jeden z vrcholů desky je Zelený víneček. Zpívají ho se mnou čtyři holky z Beskyd, ten samý sbor, co zpíval v Želarech. Byli jsme natáčet u nich v horách a holky svým křikem málem zbouraly celý dům,“ podotkla Bittová.

Album Zvon s dvanácti skladbami vyjde 23. listopadu.