Recenze: Film Zakladatel je trochu víc než fastfoodová rychlovka

Zakladatel aneb Jak cesťák Ray Kroc ke štěstí přišel. Hamburgerová symfonie o nejznámější síti rychlého občerstvení na světě nabízí slušné filmové řemeslo a zajímavou story, založenou na skutečných událostech. V hlavní roli s Michaelem Keatonem.

Když neúspěšnými projekty ošoupaný cesťák Ray Kroc v roce 1954 poprvé uviděl podnik bratrů McDonaldových, pochopil, že tohle je něco speciálního, něco, co tady ještě nebylo a čeho chce být součástí.

Tak začal příběh, ve kterém tenhle dvaapadesátiletý prodavač mixerů na mléčné koktejly vystoupil z řady průměrných a vybudoval fastfoodové impérium s ročním ziskem sedm set milionů dolarů.

Americký sen bez dramat

Režisér John Lee Hancock (kterého budou mít v „mekáčích“ rádi) stupňuje tempo a točí tenhle snímek jako portrét amerického snu. Krocův pohádkový příběh je fascinující a napínavý, jakkoli je odvyprávěný věcně, bez explozivních dramatických momentů a výraznějších emocí. A ono to funguje a stačí.

Obzvlášť když si tu po Birdmanovi střihl sice úplně jinou, ale neméně dominantní roli zajímavě stárnoucí Michael Keaton, jenž prakticky neopouští filmové plátno, protože tu má pořád něco na práci. Když nestaví nové burgerové svatostánky, nemotivuje zaměstnance a nepřipravuje se na to, jak zamete se svojí ženou a konzervativními bráchy McDonaldovými, kteří tenhle podnik sice vymysleli, ale nikdy by nepřekročili hranice provinčního podnikání, tak leží v posteli a sní o tom, že tohle šťavnaté americké jméno bude jednou úplně jeho.

Hrdost na antihrdinu

John Lee Hancock točí Zakladatele jako životopis skutečné postavy: střídmě, civilně a s citem pro dobové retro reálie. A hodně dobrý Michael Keaton se tomuto stylu přizpůsobil, odpustil si dramatická gesta a vypjaté emoce, a přesto působí jako ten, který, když se jeho konkurent bude topit, mu strčí do krku ještě hadici. Hodně se přiblížil tomu, jak to tehdy opravdu bylo, což jistí i téměř tragikomické bratrské duo John Carroll Lynch a Nick Offerman.

Typicky americkým způsobem je Zakladatel  hrdý na to, jaký je jeho protagonista úspěšný hajzlík, který má dostatečně odolný žaludek a ohebnou morálku, aby to v byznysu ustál. Jak pravděpodobně nikdy nebude mít dost a jak chápe smlouvy jako něco, co je tu proto, aby to bylo porušováno. Nicméně z hlediska firemního marketingu se tenhle podnikatelský spektákl povedl, protože až si diváci půjdou dát hamburger, hranolky a Colu, na tohle si asi nevzpomenou.